BMW sa zrejme stane prvým veľkým výrobcom automobilov, ktorý ponúkne karbónové disky kolies. Dovolím si tvrdiť, že vzhľadom na nárast využitia karbónových kompozitov v automobilovom priemysle, by tak tento nemecký výrobca odštartoval nový trend.

Celokarbónový disk od BMW je o 35% ľahší ako hliníkový, kovaný disk rovnakého rozmeru.

BMW chce však technológiu uhlíkových kompozitov využívať ešte viac. Ich oddelenie pre ľahké konštrukcie, na čele s Franzom Storkenmaierom, preto vyvinulo karbónové disky kolies. Mohlo by sa zdať, že v podstate opäť nejde o žiadnu prevratnú novinku. Veď na trhu už sú malí výrobcovia, ktorí karbónový disk ponúkajú. Napríklad austrálska firma Carbon Revolution a ich typ CR-9. Dokonca Citroën v 70-tych rokoch ponúkal kompozitové disky kolies pre typ SM. Vtedy ich vyvinula firma Michelin, no pri ich výrobe použili sklené vlákna a nie uhlíkové, a navyše museli byť vystužené oceľovými platničkami. BMW však chce v najbližšej dobe uviezť na trh celo karbónový disk. Podľa Storkenmaiera je to otázka schválenia pre cestnú premávku v Európe. Stalo by sa tak prvým veľkým výrobcom automobilov, ktorý by takýto produkt ponúkol. Dovolím si tvrdiť, že vzhľadom na nárast využitia karbónových kompozitov v automobilovom priemysle, by tak tento nemecký výrobca odštartoval nový trend.

Pri disku kompletne vyrobenom z uhlíkových vlákien je úspora hmotnosti oproti kovanému hliníkovému ekvivalentu až 35%.

BMW má v rukáve okrem celo karbónového disku aj akýsi hybridný disk s ráfikom z uhlíkových vlákien a stredom z hliníka. Hlavnou devízou oboch typov je samozrejme ich hmotnosť. Hybridný disk totiž váži o 25% menej ako porovnateľný kovaný disk z hliníkovej zliatiny. Pri disku kompletne vyrobenom z uhlíkových vlákien je potom úspora hmotnosti oproti kovanému hliníkovému ekvivalentu až 35%. Táto váhová výhoda je o to väčšia, že ide o neodpruženú a navyše rotujúcu hmotu. Mnohých z vás určite napadlo, či budú takéto disky dostatočne odolné. Franz Storkenmaier sebavedomo tvrdí, že napríklad pri strete s obrubníkom sú odolnejšie, ako hliníkové disky. Samozrejme pri malých rýchlostiach.

BMW pripravilo aj hybridný disk z karbónu a hliníka. Jeho váha je o štvrtinu nižšia ako v prípade hliníkového kovaného disku.

V BMW pri práci na typoch i3 a i8 v hojnej miere využívali uhlíkové vlákna, čo znamená, že vyprodukovali aj mnoho odrezkov. Uhlíkový kompozit, alebo ľudovo karbón, je totiž zložený z tkaniny z uhlíkových vlákien a živice, väčšinou epoxidovej. Celá myšlienka kompozitov  je totiž spojiť rozdielne vlastnosti dvoch materiálov. Uhlíkové vlákna tak dávajú pevnosť a nízku hmotnosť a živica po vypečení zasa tvar a navyše drží vlákna pokope. A práve odpad, ktorý po výrobe dielcov zostal, sa v BMW rozhodli využiť a vyvinuli hybridný materiál. Uhlíkové vlákna posekali, zmiešali ich s plastom a dostali zmes použiteľnú vo formách na výrobu plastových dielcov. Výsledok je však pevnejší a ľahší ako ktorýkoľvek termoplast. Nemci nim chcú nahradiť horčík, hliník, či oceľ pri výrobe dielcov, ako napríklad rámy sedadiel, či rám prístrojovej dosky alebo dokonca disk rezervného kolesa.

Ak sa teda BMW podarí homologizácia karbónových diskov, zrejme sa v budúcnosti dočkáme nového trendu, ktorý bude nasledovať aj najbližšia konkurencia.

Zdroj: Tlačová spáva, autoexpress.co.uk