BMW nechce staviť len na elektromobily

Plánom je, že jeden z existujúcich modelov BMW bude dostupný aj vo verzii poháňanej vodíkom. "Vodíkom poháňané vozidlo, stvorené v rámci našej spolupráce, podčiarkne, ako technologický pokrok formuje mobilitu budúcnosti," vyhlásil generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.

Prezident Toyoty, Koji Sato, dodal, že sa tým otvára nová fáza dlhoročnej spolupráce oboch firiem, ktorej cieľom je vytvoriť vodíkovú spoločnosť. 

Detaily o nákladoch a možnej predajnej cene zatiaľ neboli zverejnené, rovnako ani údaje o plánovanom objeme výroby. Michael Rath, vedúci sekcie vodíkových vozidiel v BMW, však na tlačovej konferencii spomenul, že pôjde o „skutočnú, serióznu sériovú ponuku“.

ok 2028 je podľa neho vhodný termín, pretože dovtedy sa infraštruktúra pre vodíkové vozidlá výrazne rozvinie. BMW vníma vodíkovú technológiu ako druhý pilier spolu s batériovými elektrickými vozidlami. Vzhľadom na obmedzený objem surovín pre výrobu batérií a v mnohých lokalitách nedostatočnú sieť nabíjacích staníc pre elektromobily, Zipse nechce staviť všetko len na jednu technológiu.

Elektrické vozidlá, ktoré získavajú energiu z vodíka namiesto z batérií, považujú v BMW za ideálne rozšŕenie produktovej ponuky. Spolupráca BMW a Toyota navyše umožní ušetriť na nákladoch a firmy chcú vyvinúť pohon pre osobné vozidlá, ktorého základná technológia bude vhodná aj pre nákladné vozidlá.

Táto technológia sa má využívať v individuálnych modeloch oboch spoločností. Vďaka intenzívnejšej spolupráci plánujú BMW a Toyota znížiť náklady na technológiu palivových článkov a zároveň podporiť rozvoj infraštruktúry pre tankovanie vodíkových vozidiel. Rath však uviedol, že BMW neplánuje budovať infraštruktúru vo veľkom rozsahu.

Vodíkové autá sú stále vzácne

BMW už testovalo technológiu palivových článkov na pilotnej flotile vozidiel BMW iX5 Hydrogen. Teraz chce spoločnosť uviesť na trh prvé vodíkové vozidlo v prémiovom segmente, čo je podľa Ratha „veľký krok“, pretože žiaden iný výrobca prémiových vozidiel zatiaľ neponúka vodíkové auto v tomto segmente.

BMW je jedným z mála výrobcov áut, ktorí investujú do vodíkového pohonu. Zatiaľ priniesli sériové vozidlá s touto technológiou len Toyota, Honda a Hyundai, pričom ich produkcia je stále nízka. Problémom je tiež nedostatok tankovacích staníc a vyššia cena vodíka v porovnaní s benzínom či elektrinou. Vodíková technológia má však veľký potenciál najmä v oblasti ťažkej nákladnej dopravy.

Zdroj: tagesschau.de