Pohľad do histórie BMW Group odhaľuje množstvo rôznorodých momentov a rozhodnutí, ktoré mali významný dopad na vývoj spoločnosti a zároveň sa podpísali pod formovanie jej charakteru. Tieto vizionárske momenty sa podpísali pod vznik prelomových produktov a udávali smer strategického napredovania. Vždy boli založené na odvahe skúšať nové prístupy a objavovať nové cesty. Ambíciou spoločnosti vždy bolo tvoriť produkty s pridanou hodnotou a konkurovať najlepším.
Radový 6-valcový motor a použitie ľahkých materiálov v kombinácii s priekopníckou technológiou karburátora a zapaľovania boli v letectve úspešné riešenia.
BMW - od začiatku inovatívne riešenia (radový 6-valec z roku 1917)
Ambícia dosahovať najlepšie vlastnosti, nové a technicky komplexné riešenia namiesto kopírovania toho, čo robia ostatní. Presne to určovalo vývoj produktov od úplných začiatkov spoločnosti a rovnako to platí aj dnes. Už letecký motor BMW IIIa z roku 1917 sa vyznačoval výrazným výkonom, spoľahlivosťou a vysokou účinnosťou pri letoch vo vysokých výškach. Tieto vlastnosti vychádzali z robustnej základnej konštrukcie, ktorú poskytoval radový 6-valcový motor a použitie ľahkých materiálov v kombinácii s priekopníckou technológiou karburátora a zapaľovania.
Motocykel BMW model R32 uplatnil vytvorenie rámu okolo motora. Bol to prvý motocykel poháňaný motorom s horizontálne umiestnenými valcami typu boxer a hnacím hriadeľom.
Už prvý motocykel mal boxer motor a pohon hriadeľom
Firma zvolila novátorský prístup aj pri vývoji prvého motocykla. Zatiaľ čo ostatní výrobcovia stále využívali konštrukciu bicykla, model BMW R32 dôsledne uplatnil vytvorenie rámu okolo motora. Model predstavili v roku 1923. Bol to prvý motocykel poháňaný motorom s horizontálne umiestnenými valcami typu boxer. Jeho súčasťou bola aj manuálna prevodovka pripojená priamo k motoru a sekundárny pohon zadného kolesa hriadeľom namiesto dovtedy používanej reťaze či remeňa. Tieto kľúčové prvky dodnes určujú vlastnosti motocyklov značky BMW s plochým dvojvalcovým motorom typu boxer.
BMW model 303 (r1923) sa stal pre riešenie šasi dvojitým rúrkovým rámom priekopníckym autom. Bolo ľahké, no stabilné a ovládateľné zároveň. Prvé BMW s dnes už typickou maskou chladiča - dvojitými ľadvinkami.
S výrobou áut začali v roku 1928
S výrobou áut začali v BMW o 12 rokov neskôr. Po prevzatí firmy Fahrzeugfabrik Eisenach v roku 1928, kde vyrábali vozidlo DIXI 3/15 v licencii od britskej firmy Austin, ktoré pemenovali na BMW3/15. Prelomový bol však BMW model 303 z roku 1933. Prvé vlastné vozidlo, ktorým značka vstúpila do strednej triedy. Poháňal ho radový 6-valec. Od konkurencie sa odlišovalo najmä originálnym krytom chladiča v tvare obličiek. Stal sa poznávacím znakom značky a je ním doteraz. Najdôležitejšia bola nízka hmotnosť. Pomohol najmä rúrkový rám s dvojitými spodnými rúrkami. Toto riešenie sa v automobiloch objavilo prvý raz. Konštruktéri tak vyvrátili široko prijímaný názor, že stabilné jazdné vlastnosti môžu mať iba ťažké vozidlá. BMW 303 bolo ľahké, svižne zrýchľovalo, účinne brzdilo a do zákrut sa vrhalo s obdivuhodnou ovládateľnosťou. Značka BMW si dala patentovať rúrkový rám s dvojitými spodnými rúrkami a pri vývoji nových vozidiel sa vždy zameriavala na optimalizáciu hmotnosti.
Od roku 1939 pracovali vo fabrikách BMW odsúdenci, vojnoví zajatci, ľudia nasadení na nútené práce ako aj väzni z koncentračných táborov.
Za začiatok histórie BMW sa považuje 7. marec 1916
Výrobu leteckých motorov v Nemecku po I. svetovej vojne zakázali. Od r1918 vyrábali motory pre lode a nákladné vozidlá. Od r1920 aj motory pre motocykle. Medzi odberateľmi bola aj spoločnosť Bayerische Flugzeugwerke AG. Jej význam pre značku čoskoro narástol. V júni 1922 prevzala práva na značku vrátane loga BMW, tovární a pracovníkov. Ďalšej transformácii na samostatného výrobcu motorov a vozidiel prispela aj zmena názvu na zrozumiteľné a ľahko zapamätateľné označenie Bayerische Motoren Werke AG. Keďže firma Bayerische Flugzeugwerke AG vznikla 7. marca 1916, považuje sa tento dátum aj za začiatok histórie spoločnosti BMW.
Kedysi v BMW pracovali vojnoví zajatci, odsúdenci a väzni z koncentrákov
Krátko po začiatku existencie spoločnosti Bayerische Motoren Werke sa do hľadáčika vládnych úradov opäť dostali letecké motory. A to najmä v súvislosti s vojenskými zámermi. Spolu s veľkou časťou nemeckého priemyslu sa aj vedúci pracovníci BMW nechali viesť ambíciou obchodného úspechu a možností, ktoré poskytovala politická situácia v 30. a 40. rokoch. Spoločnosť využívala výrazné príležitosti, ktoré sa spájali s novými aktivitami v zbrojení. Od roku 1939 pracovali vo fabrikách odsúdenci, vojnoví zajatci, ľudia nasadení na nútené práce ako aj väzni z koncentračných táborov.
Spoločnosť BMW Group priznala aktivity počas obdobia Národného socializmu a podnikla kroky, ktoré viedli k pozdvihnutiu povedomia a rozprúdili verejnú diskusiu. Po tom, ako v roku 1983 vyšla kniha “BMW – eine deutsche Geschichte” (“BMW – nemecký príbeh”), sa spoločnosť stala prvým nemeckým priemyselným podnikom, ktorý otvoril vyšetrovaniu a diskusii túto kapitolu svojich dejín. Výskumy zamerané na obdobie medzi rokmi 1933 až 1945 vyústili do dvoch vedeckých prác publikovaných v rokoch 2005 a 2008. Okrem toho bola spoločnosť BMW AG medzi zakladajúcimi členmi nadácie “Erinnerung, Verantwortung, Zukunft” (“Pripomenutie, Zodpovednosť, Budúcnosť”), ktorá vznikla v roku 1999, aby odškodnila obete nútených prác.
Na výročnom valnom zhromaždení v roku 1959 sa v poslednej chvíli podarilo odvrátiť predaj firmy BMW AG spoločnosti Daimler-Benz AG.
V roku 1959 BMW takmer kúpil Daimler-Benz
V povojnovom období sa musela spoločnosť nastaviť na nový obchodný model. Prvý povojnový motocykel, ktorý využíval skúsenosti z modelu BMW R 24, vyšiel z mníchovskej výrobnej linky v roku 1948. Výroba automobilov sa opätovne rozbehla až v roku 1952 a predznamenávala obchodný úspech, ktorý spoločnosti v tom čase chýbal. Na výročnom valnom zhromaždení v roku 1959 sa v poslednej chvíli podarilo odvrátiť predaj firmy BMW AG spoločnosti Daimler-Benz AG. Obchodu pritom chýbalo už len podpísanie a spečatenie zmlúv. Reštrukturalizačný plán, ktorý vypracoval hlavný akcionár Herbert Quandt, bol založený na samostatnosti spoločnosti BMW AG, jej novej štruktúre a na nových modeloch. Prielom prišiel spolu s modelom BMW 1500, prvým vozidlom takzvanej "Novej triedy". V priebehu pár rokov sa spoločnosť zrelá na predaj stala vlajkovou loďou.
BMW 315 roadster z roku 1935. Auto ako tieto potvrdzujú, že BMW prinášalo radosť z jazdy už v ranných fázach existencie.
Ropná kríza v 70. rokoch firmu paradoxne zocelila a posilnila
Na začiatku 70. rokov, kedy nádejný vzostup prerušila ropná kríza, sa manažéri BMW vyrovnali so situáciou a spoločnosť z nej vyviazla ešte silnejšia. V Mníchove vznikla nová administratívna budova familiárne nazývaná "Štvorvalec", k nej pribudlo BMW Museum a v meste Dingolfing sa otvorila nová fabrika. Ako nástupca vozidla "Novej triedy" sa predstavilo BMW radu 5. Následný dopyt čoskoro dosiahol tempo spred roku 1975. BMW malo vynikajúcu pozíciu na to, aby na nárast záujmu vedelo odpovedať novými modelmi, rozširovaním výrobných kapacít a optimalizovanou predajnou sieťou.
1. generácia súčasného radu 5, BMW E12 pomohlo automobilke nie len prekonať, ale počas ropnej krízy dokonca zmocnieť a vyzrieť.
MINI je súčasťou BMW od roku 1994
Začiatkom 90. rokov sa manažéri BMW opäť ocitli na križovatke. V roku 1994 nasledovali trendy sektoru, ktoré sa zamerali na koncentrovanie viacerých značiek a rozhodli sa prevziať spoločnosť British Rover Group. Zámerom bolo osloviť širšie vrstvy zákazníkov a cieľových skupín. Táto snaha sa nezavŕšila úspechom. V roku 2000 prišlo k predaju Rover Group. BMW pokračovalo v ďalšom vývoji iba v prípade značky MINI. Spoločnosť medzitým zmenila svoju štruktúru a zakúpila názov a všetky práva na Rolls-Royce Motor Cars.
Prelom filozofie a smerovania BMW je z roku 2008
Krátko pred vypuknutím globálnej finančnej krízy v r2008 prijalo valné zhromaždenie stratégiu “Number ONE”. Definovalo východiská pre udržateľný hospodársky rast a dlhodobé zvyšovanie hodnoty spoločnosti. Prijaté opatrenia sa zameriavali na vybudovanie pozície BMW Group ako svetového lídra vo výrobe prémiových automobilov a motocyklov a zároveň aj poskytovateľa prémiových finančných služieb a služieb mobility. Tu sú korene ochoty vzdať sa mnohých dovtedy tradičných hodnôt a pôvodnej filozofie v prospech zvýšenia zisku, výroby a snahy dominovať trhu s prémiovými autami.