Blíži sa 30. výročie pádu Berlínskeho múru
Pád symbolu železnej opony a temnej politickej doby v Európe má tri dekády. Rozdelenie mesta a obrovských rozdielov v jednom, vlastne v dvoch štátoch. Za viac než 28 rokov sa múr stal symbolom neslobody a zbytočných strát životov tých, ktorí chceli slobodne odísť, no nemohli.
I keď múr postavili veľmi rýchlo a bol veľmi dobre stráženou hranicou, za jeho históriu sa našli tisícky osôb, ktoré sa pokúsili o jeho prekročenie. Okrem rôznych tunelov, či prekračovaní územia medzi obomi časťami mesta ľudia utekali aj v autách.
Práve tu sa dostávame k BMW Isetta. V Múzeu Berlínskeho múru na Friedrichstrasse sú tisícky exponátov z tohto obdobia, medzi nimi aj samotné BMW Isetta. Je to totiž najmenšie auto, ktoré poslúžilo na útek. Ako sa to podarilo?
Klaus-Günter Jacobi síce v múzeu sprevádza turistov ako sprievodca, avšak málokto vie, že bol do útekov priamo zapletený. Práve jeho BMW Isetta pomohlo jeho kamarátovi Manfredovi Kosterovi prejsť nepozorovane cez hranice medzi východným a západným Berlínom.
Na svojej Isette upravil priestor za sedadlami tak, aby tam vmestil človeka. Vymenil 13 l nádrž za 2 l kanister, odstránil vzduchový filter, kúrenie a rezervné koleso. Jeho Isetta zachránila život síce len jeho kamarátovi, podobný nápad však mali aj ďalší ľudia vlastniaci BMW Isettu, dovedna tak okrem neho podobným spôsobom prekročilo hranicu ďalších 8 ľudí. Pozrite si video, v ktorom túto cestu zaznamenáva krátke video, ako spomienku na múr, ktorý rozdeľoval ľudí a bol symbolom neslobodného sveta.