Pochopiteľne je celkom odvážne tvrdiť, že všetky tri autá by sa skutočne dostali do výroby, ak by o podobe emisných noriem rozhodovali príčetní jedinci s trochou technických znalostí, ktorí nie sú odtrhnutí od reality. Na začiatku tohto tisícročia bolo už totiž jasné, že atmosférické motory sú takmer na hranici svojich možností a v ďalšej fáze by preto preplňovanie zrejme prišlo tak či tak.
Navyše nie je jasné, či by sa BMW tieto autá vyplatili, netušíme nič o tom, či sa dali skutočne doviesť (pri zachovaní spoľahlivosti a rozumných nákladov na vývoj) do sériovej produkcie... Prečo ale trochu nepopustiť fantázii trochu uzdu, že?
Ak sa trochu orientujete v starších BMW, asi viete, že existovala odľahčená šesťvalcová verzia M3 CSL E46 s výkonom 360 koní i osemvalcová verzia v podobe desiatich homologizačných špeciálov M3 GTR Street, čo bola civilná verzia pretekárskeho auta s motorom P60B40 priškrteným zo 450 na 388 koní. Ako sa ale ukazuje, v depozite mníchovskej značky sa doteraz ukrývalo ešte zaujímavejšie auto, ktoré spája označenie CSL s V8.
Jeho základom sa stala práve o 110 kg odľahčená M3 CSL, ktorej ale pár kilogramov (a druhý nasávací otvor v prednom nárazníku) pridal nový motor. Konkrétne S65VB40, štvorlitrový vidlicový osemvalec s maximálnym výkonom 430 koní. Prototyp vznikol v roku 2003.
Druhým o trochu známejším autom je odľahčená M5 CSL z roku 2006, o ktorej sa nejaké informácie na verejnosť svojho času dostali. BMW pred nejakými trinástimi rokmi dokonca priznalo, že tento model bol schopný zvládnuť Nordschleife o zhruba 20 sekúnd rýchlejšie ako štandardná M5 s motorom 5.0 V10 a výkonom 507 koní. Niet divu, teda s ohľadom na to, čo má tento stroj postavený v jedinom exemplári pod prednou kapotou.
Medzi jeho predné kolesá sa tiež dostal desaťvalec, ale prevŕtaný a tým pádom s objemom zväčšeným na 5,7 litra a doplnený o v tej dobe novú dvojspojkovú prevodovku DCT od firmy Getrag. Nechýbala karbónová strecha (prvýkrát na M5), športové sedadlá Recaro, bojové farby a ďalšie úpravy na zníženie hmotnosti. Výkon? Až 630 koní, teda na úrovni dnešných najvýkonnejších preplňovaných osemvalcov s objemom 4,4 litra. Teda až na to, že motor v E60 bol schopný točiť 9000 (!) otáčok za minútu.
Poslednou predstavenou lahôdkou je M6 CSL z roku 2005 postavená na základoch typového radu E63. Toto auto je poháňané sériovým atmosférickým desaťvalcom s výkonom 507 koní, jeho neobyčajnosť ale spočíva v aktívnej aerodynamike.
Pod predným nárazníkom má elektricky ovládaný spliter obmedzujúci prúdenie vzduchu pod autom, aerodynamicky optimalizované vonkajšie spätné zrkadlá a na hrane veka batožinového priestoru výsuvné krídlo, ktoré podľa BMW poskytovalo stabilnejšiu jazdu od rýchlostí 110 až 130 kilometrov za hodinu. Samozrejme – ako naznačuje označenie „Coupé Sport Leichtbau“ – aj tento kus bol odľahčený, čo spoznáte okrem iného podľa skromnejších výplní dverí i jednoduchšieho stredového tunela.
zdroj: BMW