Pekne po poriadku. Keď prišla v roku 1988 na trh nová generácia BMW 5 E34, voči predchodcovi znamenala revolúciu. Nebol to už len výrazný facelift, ako medzi E12 a E28. BMW malo totiž ťažkého súpera, Mercedes-Benz W124. A generácia E34 mu dokázala na úrovni konkurovať.
Keďže v Mníchove už mali s prvou generáciou M5 skúsenosti, druhá generácia nenechala na seba dlho čakať. Ak by však nemala veľký úspech, je možné, žeby sme už o ďalších generáciách nepočuli. Avšak to sa nestalo. Po prvýkrát ju predstavili hneď v roku 1988.
Špeciálne disky
Odlišnosti voči bežnej M5 už boli trocha výraznejšie, ako pri E28, avšak stále veľmi jemné a pre neznalého skoro nerozpoznateľné. Odlišný predný a zadný nárazník, bočné plastové prahy lakované odlišnou farbou ako karoséria alebo špeciálne 17-palcové disky, takzvané turbíny. Mal totiž špeciálnu vlastnosť. Išlo o kované disky, ktoré mali druhý diel montovaný na ne. Ten mal špeciálne navrhnuté otvory, ktoré pomáhali chladiť brzdy. Keďže išlo o špeciálne tvarované otvory, na každú stranu tak išli vždy odlišne tvarované kryty.
M5 dostala tiež väčšie predné brzdy, tie zadné dostali vetranie a samozrejme sériovo ABS. V interiéri pribudol volant M-tech 2, špeciálne ciachované budíky s ukazovateľom teploty oleja v motore namiesto ekonomera a športové sedadlá. Za príplatok bolo skoro všetko, dokonca aj klimatizácia.
Interiér prvých verzií.
Zadná náprava dostala možnosť nastavenia zbiehavosti a samosvorný diferenicál. Motor S38B36 bol evolúciou toho zo superšportu M1, prakticky nasledovníkom toho z americkej M5 E28. Zdvihový objem zväčšili na 3535 ccm, maximálny výkon na 232 kW (315 k) a 360 Nm. Spojený bol len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, poháňal vždy len zadné kolesá a na 100 km/h dokázal zrýchliť za 6,3 sekundy. Maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Druhý motor
Samozrejmosťou zostal 6-klapkový systém sania či 24 ventilová hlava. Keďže som písal o tejto generácii ako o tej, ktorá mala niekoľko špecifík, začnem prvou. Bola to totiž jediná generácia, ktorá v priebehu výroby prešla na iný motor. Na konci roka 1991 prišiel do ponuky totiž upravený S38B38. Podľa označenia tak opäť zväčšili zdvihový objem na 3795 ccm, čo bola aj labutia pieseň legendárneho motora v sériovom BMW. A prečo to spravili? To je ďalší paradox tejto generácie. Ako jediná tiež nikdy nemala najväčší dostupný motor spomedzi celej palety.
Zatiaľ čo predchodca a aj nasledovníci mali vždy najväčší alebo rovnako objemný motor, ako iné modely, v generácii E34 po prvýkrát ponúkli V8. A to rovno so zdvihovým objemom 4,0 litra. Keďže tento motor M60B40 dosahoval 210 kW (286 k) a rovných 400 Nm, základnej M5 už dokázal výrazne „šlapať na krk“. Napríklad zrýchlenie z 0 na 100 km/h mal len o desatinu sekundy horšie. Takto M5 nemohla reprezentovať a preto pristúpili k zväčšeniu zdvihového objemu.
Kované disky mohli mať 2 typy krytov, prvý takzvaný turbínový s chladením bŕzd a druhý tento, takzvané sekery.
Ďalším paradoxom je, že táto generácia M5 bola poslednou, ktorú vyrábali ručne. A hneď ďalším je predstavenie úplne prvého kombi z dielne M, teda M5 Touring v marci 1992. Opäť ďalší zakladateľ triedy, tentokrát rýchlych kombi modelov. Keďže prišiel v 1992, v ponuke bol len s väčším motorom.
Z kombi prevedenia vyrobili len 891 kusov.
Rôzne edície
Motor S38B38 ponúkal po novom 250 kW (340 k) a 400 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa zlepšilo na 5,9 sekundy, dostatočne ďaleko od 540i. Kombi to trvalo 6,1. Maximálna rýchlosť bola samozrejme limitovaná na 250 km/h. K M5 ste si mohli dokúpiť aj rôzne pakety, ako napríklad Nurburgring paket s podvozkom s elektronickými tlmičmi EDC, špeciálne tvarované M zrkadlá (ktoré potom každý kopíroval a videli ste ich na rôznych autách až po trojkové Golfy) a neskôr aj rôzne edície ako Cecotto Edition, Winkelhock Edition, 20 Jahre Motorsport alebo Elekta Edition.
V máji 1994 prišlo k poslednej modernizácii. M5 dostala široké predné ľadvinky po vzore V8 modelov, predné a zadné veľké brzdy, sériovo M spätné zrkadlá a veľké 18-palcové disky M-paralellspeichen Styling 37. Veľkou zmenou bolo aj pridanie 6-stupňovej manuálnej prevodovky z modelu 540i. Produkcia skončila v roku 1995, keď už nabiehal nástupca.
BMW M5 druhej generácie bolo veľmi úspešné. Veď ho vyrobili 11 989 kusov. Čo je vzácne, je určite kombi verzia, ktorej vyrobili len 891 kusov. Ide tak o jedno z najraritnejších M modelov, čo sa do počtu vyrobených kusov týka. Aktuálna ponuka je vcelku bohatá na predaj, lacnejšie M5 s motorom B36 sa začínajú na hranici okolo 12 tisíc eur, silnejšie B38 okolo 15 až 16 tisíc eur. Kombi verzie som pod 25 tisíc pojazdné nevidel. Vysoko cenené sú edície, samozrejme záleží aj na stave, avšak aj na množstve výbavy a prípadnom Individual programe, ktorý už v E34 existoval. Takže mať doma M5 E34 z posledného faceliftu so 6-stupňovou prevodovkou v kombi prevedení, nedajbože s Individual výbavou, môže si človek gratulovať.
Zdroj foto: BMW