5. generácia BMW M5 dostala 2x turbo a niekde ju mali ešte s manuálom
BMW M5 v piatej generácii spravilo výrazný ústupok dobe a prišlo s tým, čo majitelia predchádzajúcich M modelov odmietali - preplňovanie. Avšak trend bol jasný, znižovanie spotreby, emisií a potreba väčšieho výkonu a krútiaceho momentu, ktorá by držala krok s konkurenciou Audi RS6 a Mercedes E63 AMG. Menší motor ponúkol väčší výkon, zlepšili zrýchlenie, pružnosť a celkovú dynamiku. Prosto, auto je rýchlejšie a dravejšie, ako predchodca.
BMW M5 generácie F10 predstavili len rok po príchode novej generácie F10. Do popredia sa dostalo najviac skloňované slovo - turbo. BMW ustúpilo zvyšovaniu zdvihového objemu, použili základ z 4,4-litrového V8 motora vtedajšej bežnej produkcie a začali s úpravami. Výsledkom bol 4,4-litrový preplňovaný V8 označený S63B44.
Blok motora bol hliníkový, rozvod zostal s jednoradovou reťazou. Tá už nepoháňala len jednu vačku v každej hlave, ale obe cez 1 reťaz. Samozrejme pre každú hlavu valcov je tu jedna reťaz. Pracovná teplota motora bola extrémne vysoká, na úrovni 110 °C. Tým vznikli problémy s chladením horúceho V, teda výfukového systému s turbami vnútri valcov a saním na vonkajšej strane. Zaujímavosťou je tiež, že tento motor zdieľal s klasickým 4,4l V8 N63TU, ktorý je v bežnej 550i F10, napríklad ojnice, vačkové hriadele a spomínanú rozvodovú reťaz. Odlišnosti boli v piestoch alebo kľukovom hriadeli.
Stále aj s manuálom
Výsledný maximálny výkon bol na hodnote 412 kW (560 k) a krútiaci moment 680 Nm. Motor s preplňovaním stratil vysokootáčkovú charakteristiku, maximálny výkon bol v rozmedzí od 6 000 do 7 000 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládla M5 za 4,3 sekundy a to pri pohotovostnej hmotnosti takmer 2 tony (1 945 kg), teda takmer toľko, čo predchodca M5 Touring E61. S motorom bola spojená v Európe 7-stupňová dvojspojková prevodovka. A opäť obrovská zaujímavosť, v USA ste si mohli aj túto M5 kúpiť s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Bola to tak posledná M5 dostupná s manuálom a tiež posledná dostupná len s pohonom zadných kolies.
V roku 2013 prišla do ponuky verzia Competition, ktorá zvýšila maximálny výkon na 423 kW (575 k), krútiaci moment zostal na rovnakej úrovni. O rok neskôr pribudla na 1 rok do ponuky verzia 30 Jahre M5, ktorá oslavovala 30 rokov od prvého predstavenia M5. Tá pokorila métu 441 kW (600 k) a krútiaci moment 700 Nm. Obe spomínané mali možnosť len 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky.
Dnes sú ceny predposlednej generácie M5 na zostupe. Má mnoho atribútov, prečo by ju fanúšikovia za budúcu klasiku nebrali a je tiež ešte príliš „moderná“. Aktuálne jej ceny budú aj kvôli zložitosti servisu padať. Tak isto najnovšia M5 nepriniesla voči tejto nič prevratné a odlišné (okrem pohonu MxDrive), čím by sa F10 M5 mohla výrazne od M5 F90 líšiť. Až budúcnosť ukáže, či aj táto M5 bude zberateľsky cenená. Jeden dôvod hlavne v USA by sa našiel. Posledná M5 s možnosťou manuálnej prevodovky.
Zdroj foto: BMW