Náhly odchod Jozefa Kabaňa zo služieb koncernu BMW vyvolal množstvo špekulácií. Predstavitelia značky sa totiž k odchodu nijak rozsiahlo nevyjadrovali a okrem tradičných ďakovných fráz nič viac neprezradili. O dôvodoch z pochopiteľných dôvodov oficiálne mlčí aj samotný Kabaň, ako sa však ukazuje, rozhodne v tom nebol sám.
Jozef Kabaň ako šéf dizajnu automobilky Rolly-Royce spadal pod "velenie" tohto muža, údajne autoritatívneho Adriana van Hooydonka.
Tvrdohlavý šéf?
Jeden z najpravdepodobnejších dôvodov odchodu Jozefa Kabaňa z BMW naznačili práve Holanďania. Ich rodák, Adrian van Hooydonk, totiž už niekoľko rokov vedie dizajnérske oddelenie celého koncernu BMW. Pod jeho rozhodovacie právomoci teda spadajú šéfdizajnéri jednotlivých značiek, medzi ktorých sa na začiatku roka 2019 zaradil aj Jozef Kabaň. Holandskí novinári však odkrývajú skutočnosť, že okrem Jozefa Kabaňa s Hooydonkom nevydržal pracovať ani žiadny iný šéfdizajnér koncernu BMW. Až na jedného, ktorým je Domagoj Dukec, nedávno poverený vedením dizajnu značky BMW. Koncern tak opustil aj Anders Warming (šéfdizajnér Mini), Karim Habib, Benoit Jacob (obaja BMW) aj Giles Taylor z Rolls-Royce. Pre nás sú to samozrejme relatívne neznáme mená, všetko to však boli vplyvní muži preberajúci zodpovednosť za dizajnérke smerovania jednotlivých značiek koncernu. Jeho kolegom údajne nevyhovovala Hooydonkova autoritatívna povaha a jeho násilné presadzovanie niektorých expresívnych prvkov dizajnu. Aj neustále sa zväčšujúce ľadvinky nových BMW sú údajne prácou Adriana van Hooydonka. Koncern BMW sa tak ocitá v zaujímavej situácii, kedy potrebuje dopĺňať dizajnérske tímy a zároveň rozptýliť podozrenia smerujúce na hlavu jeho najvyššieho dizajnérskeho šéfa.
Hooydonk nahradil vo funkcii hlavného dizajnéra koncernu BMW kontroverzného muža menom Chris Bangle.
Kto je Adrian van Hooydonk?
Rodený Holanďan, ktorý sa sám nazýva skôr vizionárom ako dizajnérom, má dnes 55 rokov (nar. 1964) a do BMW nastúpil už v roku 1992. Zaradil sa do tímu zodpovedného za dizajn exteriéru jednotlivých modelov. Bol tak už napríklad súčasťou tímu pracujúceho na facelifte BMW 3 (E36), do jeho finálnych tvarov však nijak zásadným spôsobom nezasahoval. Jeho čas mal ešte len prísť. V roku 2000 nastúpil do dizajnérskeho štúdia BMW v USA a o rok na to sa stáva jeho šéfom. V roku 2005 sa vracia do Nemecka, kde o štyri roky neskôr nahrádza na pozícii šéfa dizajnu BMW kontroverzného muža menom Chris Bangle. Odvtedy dohliadal aj na dizajn značiek Mini a Rolls-Royce. Prvé BMW 5 GT z roku 2010 tak už reálne stelesňuje jeho prvé extravagantné vízie. Odvtedy sa pod Hooydonkom vystriedalo niekoľko zvučných dizajnérskych mien, ktoré však v koncerne dlho nevydržali. Či je za odchodom Kabaňa z BMW práve konflikt s najvyšším dizajnérskym šéfom, nie je jasné. Teória, s ktorou prichádzajú Holanďania, však dáva v svetle ďalších skutočností zmysel. Najmä, ak sa k danej veci nikto z BMW nechce ďalej oficiálne vyjadriť.
V časoch, keď do BMW nastúpil van Hooydonk, už fabrika napríklad pracovala na facelifte radu 3 (E36). Aj keď však pracoval v tíme zodpovednom za exteriér nových áut, do tvarov tohto auta Hooydonk ešte nezasiahol.