Hlavnou hviezdou nemeckej automobilky mala byť na výstave spotrebnej elektroniky CES 2022 v Las Vegas vrcholná elektrická verzia SUV iX s dodatkom M60 a výkonom 619 koní, vyzerá to ale, že ešte väčšiu časť pozornosti na seba strháva koncept nazvaný iX Flow. Niet divu...

V zásade ide o štandardné sériové SUV, pričom jeho najväčšie tajomstvo máte na očiach prakticky od prvej sekundy. To, čo na úvodnej fotografii vyzerá ako zvláštny fľakatý povrch alebo dielo abstraktného umelca, je v skutočnosti elektronicky meniteľný lak karosérie.

Teda, lak... Aby náhodou nedošlo k omylu, zvláštna iX nemá na sebe jednoducho nastriekanú nejakú klasickú farbu. Tak ďaleko ešte nie sme. Flow má na sebe jednoducho pripevnený materiál nazvaný E Ink (v preklade elektronický atrament), ktorý viac ako čokoľvek iné pripomína displeje čítačiek kníh.

Aj preto tento koncept v zásade nemení farby, ale prepína z bielej na čiernu a naopak, alebo dokáže vytvoriť rôzne odtiene sivej. To všetko umožňujú milióny mikrokapsulí s hrúbkou ľudského vlasu, ktoré obsahujú záporne nabité biele pigmenty a kladne nabité čierne pigmenty. Následne vám stačí elektrický impulz a v závislosti na nastavení sa vám na povrchu objavia jedny alebo druhé častice, ktoré dávajú karosérii požadovaný odtieň.

Efektné i efektívne

Pri čítačkách kníh nás už niečo také asi neprekvapí, ale pozerať sa na automobil, ktorého povrch sa chová ako podráždená chobotnica, pôsobí neuveriteľne surrealisticky a vyvoláva spomienky na staršie videá z YouTube, v ktorých autá dokázali podobné veci len vďaka počítačovým trikom.

Pozoruhodné je, že tento nápad evidentne nevznikol ako snaha urobiť autá nápadnejšie. E Ink má totiž v tomto prípade čisto praktickú funkciu. BMW hovorí, že elektroforetická technológia pomôže ušetriť energiu v zime i v lete tým, že bude môcť povrch auta cielene buď pohlcovať či odrážať slnečné lúče a tým urýchli, respektíve zjednoduší buď vyhriatie alebo ochladenie interiéru. Benefitom je v tomto prípade i fakt, že systém nepotrebuje na udržanie zvoleného odtieňa elektrickú energiu, napätie je potrebné len na vykonanie samotnej zmeny.

Asi nemusíme zvlášť zdôrazňovať, že E Ink má do sériovej výroby ešte ďaleko. BMW priznáva, že spoľahlivosť ešte nie je stopercentná a povrch je v tejto chvíli veľmi citlivý na teplotu. A aj keby sa tieto problémy podarilo odstrániť, je samozrejme otázkou, či sa táto technológia skutočne presadí.

Rozhodujúca bude cena, ešte viac však asi nápady, ako premenlivý povrch využiť. Vám to možno pripadá ako dokonalý materiál maximálne tak pre exhibicionistov, ale spomínaná úspora energie tiež nie je zanedbateľný faktor a navyše si predstavte (aspoň spočiatku) ten potenciál, ktorý by malo takto upravené auto v úlohe „živého“ reklamného pútača.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 20 obrázkov

zdroj: BMW