Iste, nebudem tu plakať nad modernou technikou a pokrokom v oblasti automatických prevodoviek. 8-stupňová automatická prevodovka od ZF je naozaj vynikajúca a na denné dochádzanie je asi pre väčšinu ľudí obľúbenejšia a výhodnejšia ako manuál.
Manuálne prevodovky vymierajú, z tých športových modelov by však určite nemuseli vymrieť úplne.
Čo ma však mrzí, že BMW upustilo aj od kombinácie veľkého motora a manuálnej prevodovky v bežných aj športových modeloch. Obzvlášť, ak to u amerických automobiliek stále ide. Práve aj BMW v USA ponúkalo niektoré modely s manuálom, ktoré v Európe mohli byť kombinované len s automatickou prevodovkou.
Jediný dvanásťvalec s manuálom od BMW bol v 8-mičke.
Čo ste teda mali napríklad v minulosti k dispozícii? Ak si to zoberieme od toho najväčšieho možného motora, v minulosti ste si mohli kúpiť aj plnotučnú V12 s manuálom. To, čo je dnes unikátom (túto kombináciu má napríklad limitovaný Aston Martin Vantage V600), ste si mohli v 90-tych rokoch kúpiť aj u BMW. Mali ste k dispozícii BMW 850i a Ci, tým najviac zaujímavým však bola verzia 850CSi s 5,6-litrovým zážihovým motorom. Na dnešnú dobu „smiešnych“ 280 kW (381 k) v kombinácii so 6-stupňovým manuálom je dnes tak vyhľadávaným artiklom, že ceny youngtimerov šplhajú do výšin.
Prvá moderná V8 od BMW s manuálom bola v generácii E34.
Existoval aj jeden V10 a aj ten bol na trhu s manuálom. Verzia M5 E60/E61 však manuálnu prevodovku ponúkala len pre amerických zákazníkov. Ďalej tu boli V8-mičky s manuálom, a to takmer hneď od začiatku produkcie novodobých osemvalcov od BMW. Najprv ako 540i v generácii E34 (so 6-stupňovým manuálom) a neskôr aj ako 740i v generácii E38 so 6-stupňovým manuálom. Tu táto kombinácia existovala len počas predfaceliftu (menšie V8 s 5-stupňovým manuálom nepočítam), v menšej 5ke v celej generácii E39, E60 a v poslednej F10 ako M5 a len v USA. Áno, existovali aj menšie 8-valce s manuálnou prevodovkou v generáciách E34, E32, E38, E39 a E60/61.
Jediná 7-mička so 6-stupňovým manuálom a V8 bola 740i v generácii E38. Aj to len v predfacelifte.
Ak teda chcete napríklad poslednú ne-M-kovú 5ku s V8 a manuálom, musíte siahnuť po 550i generácie E60/E61. V 6-ke to bolo rovnaké. Existoval aj osemvalec 550i generácie F10 v manuále, opäť však len v USA. Jediný osemvalec v 3ke (áno viem, existovala verzia B8 E36, ale to je taká rarita, že ju asi veľmi spomínať nemusím) bol v M3 generácie E9x. To bol prvý aj posledný 8-valec s manuálom v 3ke.
V generácii E39 bol osemvalec k dispozícii so 6-stupňovým manuálom rovnako ako v E34 len vo verzii 540i, ďalšia generácia dostala 6-stupňový manuál ku každej V8.
Ak ideme ešte nižšie, na 6-valce, aj tie ste mohli mať naposledy v 5ke s manuálom v generácii F10 (530d alebo 535i), v súčasnej generácii si už 6-valec s manuálom v 5ke nekúpite. A čo menšia 3-ka alebo 4-ka? Tam máte (ak nerátam športovú M3 a M4) poslednú možnosť. K dispozícii je verzia 340i alebo 440i s manuálnym 6-kvaltom. Aj to však v budúcej generácii už iste nebude k dispozícii.
Jediný 8-valec v 3ke (ak nerátam Alpinu B8) bol v generácii E9x a aj so 6-stupňovým manuálom.
V menšej 1-ke a 2-ke je to so 6-valcom tiež nahnuté. V 2-ke kupé alebo kabrio si 6-valec M240i s manuálom nekúpite. Existuje iba 1ka s M140i a 6-stupňovým manuálom. Nič viac. Ak si to teda zhrnieme, viac ako 4-valec s manuálom (aspoň 6-valec) si kúpite aktuálne len vo verzii M140i, 340i alebo 440i, M2 a M4. M3 končí, a nič viac nie je k dispozícii. Aspoň v Európe nie.
Posledná V8 s manuálom od BMW bola F10 M5 alebo M6 F12 v USA.
Kedysi boli k dispozícii aj vznetové verzie 6-valca 530d alebo 330d s manuálom, tomu je už tiež koniec. Aktuálne dáta som bral z nemeckého konfigurátora, to isté bude platiť na väčšine trhov. Čo myslíte, je to škoda? Brali by ste viac ako 4-valcové BMW s manuálom? Aspoň tie z dôb minulých na víkendové jazdenie?
Zdroj foto: BMW
Aktuálne dostupná 1-ka so 6-valcom a manuálom je verzia M140i.