Ôsma generácia BMW radu 5 ako prvá príde na trh nielen so spaľovacími motormi a hybridným pohonom, ale pridá k nim i elektrickú verziu s označením i5. Tá samozrejme nebude priamo konkurovať triede E, ale pokúsi sa ukradnúť zákazníkov Mercedesu EQE, ktorý má menší náskok. Predáva sa od polovice minulého roka.
Či dať prednosť batériovej päťke pred stuttgartským elektromobilom, je zatiaľ presne netušíme, nepoznáme oficiálne výkony, kapacitu batérií, efektivitu, ani dynamiku, aj keď modely iX, i7 a i4 naznačujú pomerne dosť o tom, čo môžeme čakať.
Žonglovať konkrétnymi číslami opísanými z tabuliek technických parametrov vyššie uvedených mníchovských elektromobilov tentoraz nebudeme. Chystanej manažérskej limuzíne BMW sme sa venovali už niekoľkokrát, vieme čo výrobca zhruba chystá, takže sa pozrieme len na to, čo automobilka aktuálne zverejnila.
Nová tlačová správa doplnená hromadou fotografií má byť v podstate príbehom o tom, ako Nemci vyrazili s malou flotilou maskovaných testovacích prototypov z Bavorska do severnej časti Švédska, až k polárnemu kruhu. Presnejšie povedané do známeho testovacieho strediska mnohých automobilových koncernov pri mestečku Arjeplog.
BMW zdôrazňuje, že autá zvládli 3000 kilometrov dlhú cestu po vlastnej osi, čím chce naznačiť, že jej prvá batériová päťka je pripravená aj na transkontinentálne trasy. „Cesta poskytla motorom, elektronike, batérii a vyhrievaniu prvú príležitosť dokázať pokročilú úroveň pripravenosti na dlhé vzdialenosti,“ píše automobilka.
Prečo to robí, asi nie je ťažké uhádnuť. Rovnako triviálne však musíme dodať, že úspech takého výletu a jeho časová náročnosť bude do značnej miery závislá na infraštruktúre popri trase a nepochybne bude aj tak trvať dlhšie a bude viac náročná na plánovanie, ako keby ste ju absolvovali v ktorejkoľvek bežnej naftovej či benzínovej päťke.
O nastavení podvozku i-päťky, respektíve jej jazdných vlastnostiach v zásade nepochybujeme už v tejto chvíli. Na príklade trebárs i4 je vidieť, že túto časť vývoja si BMW dokáže (napriek výrazne vyššej pohotovostnej hmotnosti elektromobilov) postrážiť.
Niečo podobné sa snažia naznačiť i obrázky i5 jazdiacej bokom na snehu, čo máme chápať ako dôkaz vyspelosti konštrukcie. K tomu asi môžeme už len dodať, že nám BMW v tomto prípade naservírovalo tak trochu divadlo, pravdou ale je, že samotné skúšky neprebiehali len pri ceste tam a späť a tým to haslo. Testy na severe Európy totiž v skutočnosti trvali viac ako rok a toto berte len ako malý prierez práce zamestnancov vývojového oddelenia.
zdroj: BMW