Stávka na čisto elektrickú mobilitu sa Nemcom a niektorým automobilkám prestáva vyplácať. Podľa internetovej stránky Automobilwoche má okamžité zastavenie takzvaného ekologického bonusu na elektromobily ďalekosiahle následky a obchodníkom i výrobcom hrozí „záplava zrušených objednávok“.
Podľa prezidenta Ústredného zväzu nemeckých obchodníkov s automobilmi (ZDK), Arneho Joswiga, pocítia toto rozhodnutie hlavne obchodníci. „Je to neuveriteľne veľké narušenie dôvery, títo ľudia počítali s financovaním. Zrušenie ekologického bonusu vytvorí hlboké diery v rozpočtoch domácností,“ nechal sa počuť Joswig.
Začína rušenie objednávok elektromobilov
ZDK odhaduje, že náhle zastavenie dotácií sa len do konca tohto roka dotkne asi 60 tisíc automobilov. Inak povedané, zväz odhaduje, že práve takýto počet záujemcov zruší svoju objednávku na elektromobil. A potvrdzujú to tiež automobilky. „Zákazníci rušia už objednané elektromobily,“ potvrdila kolegom Automobilwoche hovorkyňa Audi, aj keď sa tento problém samozrejme netýka len ingolstadtského výrobcu.
Asi neprekvapuje, že v tejto situácii sa BMW dôrazne ohradilo proti špekuláciám údajne pochádzajúcim od zdrojov blízkym tejto firme, ktoré tvrdia, že mníchovská automobilka opustí spaľovacie motory...
BMW pokračuje so spaľovacími motormi
Šéf výskumného a vývojového oddelenia, Frank Weber, ich označil za úplný nezmysel a dodal: „Za prvé, nie je to pravda. A za druhé, tvrdenie, že sa v tejto situácii už nedá nič robiť, tiež nie je pravda,“ dementoval dohady Weber.
Vysokopostavený nemecký manažér tým poukazuje okrem iného aj na nedávne radikálne zmiernenie chystaných emisných predpisov Euro 7, navyše averziou proti zákazu spaľovacích motorov sa netají ani najvyšší šéf BMW, Oliver Zipse. Už niekoľkokrát poznamenal, podobne ako napríklad zástupcovia Toyoty, že v tejto chvíli Európa potrebuje technologickú neutralitu a nie diktát.
Podarí sa vyhnúť cenovej vojne s Čínou?
Ako uvádza britský Autocar, Zipse opakovane hovorí o tom, že zákaz spaľovacích motorov Európskou úniou by poslalo európskych výrobcov áut do cenovej vojny s čínskymi výrobcami, pričom túto konkurenciu vníma ako „bezprostredné riziko“. Niet divu, že Zipse podporuje syntetické palivá za „dôležitú alternatívu“ k fosílnym palivám.
Na aktuálnom vývoji vo Francúzsku je vidieť, že niekde s otvorenou vojnou proti čínskym elektromobilom už začali. Tamojšia vláda minulý týždeň predstavila balíček podpory batériovej mobility pre najchudobnejších občanov prostredníctvom takzvaného „sociálneho leasingu“, ktorý ale uprednostňuje domácich výrobcov a z dotácií vylučuje napríklad v Číne vyrábanú Daciu Spring.
zdroj: Automobilwoche, Autocar