Na rozdiel od Mercedesu a Audi, respektíve koncernu VW, automobilka BMW vo vodíku stále vidí veľký potenciál. A nie je v tom sama. Podobne k tomuto typu pohonu pristupuje Toyota, Hyundai a ďalší veľkí hráči. Nedávno sa k nim pridal napríklad Stellantis. Pýtate sa, na čo je to dobré, keď na celom svete aktuálne existuje len asi 850 vodíkových čerpacích staníc?
„Pozeráme sa na to, čo považujeme za technologicky uskutočniteľné o desať rokov a nechceme byť poslední, ktorí na túto kartu stavia. Chceme byť pri tom, keď vznikne niečo nové,“ hovorí veľmi všeobecne v rozhovore pre Automobilwoche člen predstavenstva BMW zodpovedný za vývoj, Frank Weber. Dobre, ale aký je ten skutočný dôvod...
Odpoveď je pomerne prostá. Vodíkové vozidlá majú podstatne nižšie nároky na vzácne suroviny. Aj na ich palube síce nájdete trakčnú batériu, tá ale slúži len na vykrývanie výkonových špičiek, takže môže byť diametrálne menšia. BMW tvrdí, že iX5 potrebuje v porovnaní s rovnako veľkým elektromobilom až o 100 kg (alebo tiež o 90 percent!) menej vzácnych surovín.
„Pre nás je to jeden z hlavných dôvodov, prečo sa nám pripadá strategicky lepšie zamerať sa na niečo, čo potrebuje menej surovín ako vozidlo s klasickým batériovým pohonom. Okrem štyroch gramov platiny v palivovom článku nepotrebujeme takmer žiadne vzácne suroviny,“ priznáva Frank Weber.
Spomínané testovacie prototypy iX5 Hydrogen majú palivový článok s výkonom 125 kW (170 koní), elektromotory s kombinovaným výkonom 295 kW (401 koní) a nádrže sú schopné pobrať 6 kg vodíka. To na prvý pohľad nevyzerá ako veľké číslo, ale stačí to na dojazd 504 kilometrov podľa metodiky WLTP, ale čo je ešte dôležitejšie, tankovanie zaberie len tri štyri minúty. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h, ale auto sa krátkodobo môže rozbehnúť na 205 km/h a stovku z miesta zvládne za „menej ako 6 sekúnd“.
Sporným bodom v diskusii o výhodách vodíkových áut tým pádom určite nebude dynamika, ani rýchlosť tankovania, značne problematická je však infraštruktúra.
BMW hovorí, že na trhu dnes funguje 856 vodíkových čerpacích staníc, z toho 93 je otvorených v Nemecku. Je zrejmé, že na trhu, kde jazdí 45 miliónov osobných automobilov, je to zúfalo nízke číslo, ktoré nemá šancu spoľahlivo a stabilne obslúžiť trh, je preto zaujímavé, že bavorská automobilka sa k výstavbe ďalších staníc príliš nemá.
„Nebudeme to robiť,“ hovorí Frank Weber a dodáva: „Infraštruktúra patrí všetkým. Navyše nikdy by sme nedokázali pokryť celú oblasť vlastnými tankovacími stanicami.“ Na mieste je otázka, ako sa v takom prípade k vodíku dostaneme, člen predstavenstva má ale celkom logickú odpoveď. „Vodík si k nám cestu nájde prostredníctvom ťažkých nákladných automobilov. Iné možnosti v ich prípade v podstate ani neexistujú,“ pripomína Weber, čím naznačuje nepomer medzi nízkou energetickou hustotou batérií, ich vysokou hmotnosťou, dlhými nabíjacími časmi a potrebou prepravovať tovar na dlhé vzdialenosti bez zbytočných prestojov.
Samozrejme o budúcnosti vodíkových BMW ešte nie je rozhodnuté. Definitíva má padnúť najneskôr v roku 2030. Ak ale dostanú palivové články zelenú, s veľkou pravdepodobnosťou ich Nemci integrujú do chystanej platformy Neue Klasse, ktorá na trh dorazí v roku 2025.
zdroj: BMW