Keď BMW predstavilo v Detroite prvú X5, mnohí priaznivci značky boli zhrození. BMW ako veľké a ťažké SUV? To vážne? Nuž, keby marketing a vedenie počúvalo len takýchto fanúšikov, dnes by možno mnoho automobiliek už neexistovalo. Takže nebudeme polemizovať, či to bol alebo nebol správny krok, o ňom rozhodli zákazníci.

Tí si veľké SUV skutočne obľúbili, o čom svedčí aj fakt, že je to dnes napríklad na Slovensku najpredávanejšie BMW. Poďme sa teda bližšie pozrieť na jeho prvú generáciu, s označením E53. Ako základ si BMW vzalo vtedajší model E39, teda rad 5 v karosárskom variante kombi. Samozrejme platformu konštruktéri upravili, použili iné ramená prednej nápravy alebo tiež oceľovú zadnú nápravnicu namiesto hliníkovej, kvôli vyššej hmotnosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Facelift prišiel v roku 2003 a udržal auto vo výrobe až do roku roku 2006, keď ho nahradila druhá generácia. Modernizácia auto dosť odlíšila, obzvlášť dizajn predných svetiel s takzvanými Angel Eyes bol nezameniteľný. V sérii ste toho ale veľa nemali, maximálne základnú poloautomatickú klimatizáciu či elektrické okna. Dokonca aj parkovacie senzory, tempomat alebo xenónové svetlá boli len za príplatok.

Modernizované predné svetlá s takzvanými Angel Eyes.

Obsiahla príplatková výbava

Kto mal lepší rozpočet, mohol si dopriať navigáciu, televíziu, autotelefón, masážne sedadlá či vzduchový podvozok s možnosťou nastavenia svetlej výšky. Zaujímavosťou bolo delené zadné veko kufra, spodná časť sa otvárala smerom dole a vrchná hore. To si ponechali všetky ďalšie modely X5.

Vzduchový podvozok na oboch nápravách malo len málo áut, dnes je vo funkčnom stave skutočnou raritou.

Ponuka motorov obsahovala len 6- a 8-valcové pohonné jednotky. Základom bol trojlitrový benzínový šesťvalec, vyššie stál 4,4-litrový osemvalec. Zaujímavosťou sú verzie 4,6is a pofacelifte 4,8is. Prvý menovaný mal spoločný základ s motorom od Alpiny vo vtedajšom BMW 5 (E39) ako Alpina B10 V8, druhý ponúkal až 265 kW (360 koní) a bol vrcholom ponuky. Alpina však túto a ani žiadnu ďalšiu generáciu X5 neupravila.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Väčšinu áut poháňala niektorá verzia radového trojlitrového dieselového šesťvalca, ktorý mal po modernizácii 160 kW (218 koní) a 500 Nm. Motor Nemci kombinovali so 6-stupňovou automatickou alebo (dnes trocha raritnejšou) 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Auto do modernizácie využívalo stálu štvorkolku, po facelifte prišiel prvýkrát inteligentný xDrive s rozvodovkou VGT.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Veľkou zaujímavosťou je verzia LeMans. Do výroby sa nedostala, išlo o funkčný prototyp, ale v BMW si povedali, že keď nemajú skúsenosti s vysokovýkonnými verziamu v karosérii SUV, tak si nejakú vyrobia.

Z tohto projektu potom vzniklo pravé X5 M v druhej generácii. V tejto prvej verzii konštruktéri do karosérie E53 napasovali 6,1-litrový atmosférický dvanásťvalec S70 z McLarenu F1 a okruhového špeciálu BMW V12 LMR. Ten motor mal 515 kW (700 koní) a 720 Nm. S ním bola spojená manuálna (!) 6-stupňová prevodovka a zrýchlenie z 0 na 100 km/h model zvládal za 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť mala byť za hranicou 300 km/h a Hans Joachim Stuck na ňom zvládol Norschleife za 7:49 min., čo bol v tom čase neskutočný čas.

V súčasnosti sa dá povedať, že X5 k vyhľadávaným youngtimerom nepatrí, ale možno verzie s prívlastkom "is" by mohli byť v budúcnosti vyhľadávanými modelmi. Dnes ich ale trápi drahý servis a často aj preto striedajú majiteľov. Na bežné jazdenie je však vznetová verzia s prípadným manuálom ešte pomerne slušne servisovateľné auto, ktoré sa dá udržovať za relatívne slušné peniaze.