Za prvý roadster BMW (z tých novodobých) môžeme považovať model Z1. Auto s jedinečnými dverami, ktoré sa sťahovali spolu s oknom do hrubého prahu, to už dnes nikto nevyrobí. Avšak bola to skôr limitka, z ktorej sa vyrobilo pár tisíc kusov a dnes je extrémne vzácna. To sa o druhom modeli povedať nedá.
Golden Eye
Veľkosériová výroba nie je na škodu, ešte donedávna sa dali zohnať jazdené Z3 so štvorvalcom aj za menej ako 3 tisíc eur (možno sa to dá aj dnes, i keď v akom stave). BMW Z3 prišlo na trh na jeseň 1995 ako dvojdverový roadster. Asi každý starší než 35 rokov si ho pamätá z prvej Bondovky Golden Eye s Piercom Brosnanom v hlavnej úlohe. Aj keď sme roadster vo filme videli extrémne krátko, určitú popularitu mu film iste priniesol.
Automobil vychádzal zo vtedajšej 3ky generácie E36, preto aj dostal kódové označenie E36/7 (Coupe E36/8). Vpredu sme tak mali jednoduchý McPherson s trojuholníkovým ramenom, vzadu však bola ešte náprava s výkyvnými trojuholníkovými ramenami, ktorú poznáme napríklad zo staršej generácie E30 alebo z kompaktu E36.
V základnej výbave ste toho veľa nedostali, priplácať ste si museli aj za klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel. V roadsteri však tieto prvky asi veľa nevyužívate, čiže aj keď nájdete kúsok so sparťanskou výbavou, máte výhodu, že sa vám tam nemá čo pokaziť.
Automobil vyrábali v americkom štáte Južná Karolína a vo výrobe zostal až do roku 2002, facelift prišiel v roku 1999. Za 7 rokov zišlo z výrobných pásov takmer 200 tisíc vozidiel (kupé aj roadsterov dokopy), čo je na túto triedu obrovský úspech. BMW vyrobilo aj niekoľko špeciálnych edícii, napríklad San Remo či Orinoco.
Základom bol v karosérii roadster vždy štvorvalec. Je aj najrozšírenejší, avšak po zvukovej stránke mu chýba to, prečo by každý chcel roadster. Základný 1.8 s 85 kW ( 116 k) a zrýchlením na 100 km/h cez 10 sekúnd neohúril ani dynamikou. V roku 1997 prišiel prvý šesťvalec so zdvihovým objemom 2,8 litra a 141 kW (192 k). Neskôr sa šesťvalcovým základom stal 2,0-litrový agregát s 110 kW (150 k).
Coupe len so šesťvalcom
Zaujímavosťou Coupé (okrem toho, že ich bolo málo), je fakt, že sa vyrábali len so šesťvalcovými motormi, buď 2.8 alebo 3.0. Najvýkonnejšie civilné auto malo 170 kW (231 k) a na 100 km/h zrýchlilo za rovných 6 sekúnd. Iná kategória však boli M modely, ktoré sa dostali aj pod kapotu coupe a roadsteru.
M verzie
Najprv to bola staršia verzia S50B32 s 236 kW (321 k) z M3 E36, neskôr novšia S54B32 s M3 E46, ktorá ale kvôli inému výfukovému traktu mala „len“ 239 kW (325 k). Najlepšie zrýchlenie na 100 km/h dosiahla za 5,3 sekundy. Týchto kusov a obzvlášť v kupé je extrémne málo, dnes sa ich ceny šplhajú vysoko cez 20 tisíc eur.
Kto by chcel kupovať Z3 do veteránskeho chovu, pravdepodobne skončí so štvorvalcom. Radšej by som vyberal novší motor M44. Kto je fajnšmeker, určite bude hľadať šesťvalce a najlepšie vo verzii M. Len sa musí pripraviť na vysoké nákupné ceny. Servis už nie je taký drahý, nápravy sú jednoduché, horšie je to len s karosárskymi dielmi, ktoré len tak v druhovýrobe či na vrakovisku nenájdete.