BMW Z8 nikdy nebolo lacným artiklom. Vo svojej dobe to bol lukratívny model, na ktorý mal „zálusk“ nejeden známy umelec. Okrem role v bondovke Jeden svet nestačí (The World is Not Enough) bol výnimočný aj vzhľadom a počtom vyrobených kusov. Tých bolo len 5 703 (3 160 do Európy a 2 543 do USA). I keď si v bondovke zahral len chvíľku, kým ho nerozrezali na polovicu, patrí k najznámejším vozidlám z tohto filmu.

BMW Z8 po Steve Jobsovi bude zaujímavo cenený youngtimer.

BMW predstavilo Z8 v roku 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Mal to byť priamy odkaz na legendárny roadster 507, ktorý už dnes dosahuje pri predaji závratných súm. BMW Z8 ho bude v tomto smere nasledovať.

BMW Z8 si strihlo aj filmovú premiéru v bondovke Jeden svet nestačí.

Pod prednou kapotou pracuje V8 z vtedajšieho BMW M5 E39, teda 4,9 litrový (4 941 ccm) atmosféricky plnený motor s kódovým označením S62. Maximálny výkon je 294 kW (400 k) a krútiaci moment dosahuje maximum 500 Nm. O prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá sa stará 6-stupňová manuálna prevodovka, tiež z modelu M5.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pohotovostná hmotnosť je na úrovni 1 585 kg, vďaka čomu zrýchli na 100-ku za 4,7 sekundy. Maximálka je, samozrejme, elektronicky obmedzená na 250 km/h. Každé vozidlo malo hardtop, ktorý sa k dizajnu vozidla neuveriteľne hodil. Zaujímavosťou Z8-mičky bola aj úprava od Alpiny, ktorá nevyužívala motor S62, avšak upravený „civilný“ M62 prevŕtaný na 4,8-litrový objem. Tento motor pochádzal z Alpiny B10 V8 S, teda upravenej generácie E39. Maximálny výkon bol 280 kW (381 k), avšak krútiacim momentom prevyšoval Z8 o 20 Nm (520 Nm). Bohužiaľ, narozdiel od Z8 mala upravená Alpina "len" 5-stupňovú automatickú prevodovku Switch-Tronic. Bola to tiež prvá Alpina oficiálne predávaná v USA. Tamojší trh dokonca zatlačil na výrobcu a z predpokladanej série 333 kusov bolo nakoniec 555 kusov.

Zaujímavým a už dnes vysoko ceneným modelom je úprava od Alpiny.

Steve Jobs si tento konkrétny kúsok podľa dostupných zdrojov prebral 6. októbra 2000. Odvtedy vozidlo vlastnil 3 roky vrátane telefónu Motorola, ktorý údajne nenávidel. Potom ho predal novému záujemcovi z Los Angels, ktorý ho mal rok a predal ho zas do San Francisca. Auto druhému majiteľovi však údajne chýbalo, a tak ho v roku 2006 odkúpil späť (alebo tušil jeho rast hodnoty?) a vlastnil ho až do dnešných dní.

Zaujímavosťou BMW Z8 je tiež prístrojová doska s otočnými gombíkmi líšiaca sa od vtedajšej produkcie BMW.

Aktuálne ho dal do dražby RM Sotheby's, ktorá sa bude konať 6. decembra v New Yorku. Cena nového vozidla v čase kúpy bola v USA na úrovni 129-tisíc dolárov (približne 110-tisíc eur), dnes po 15 200 míľach (takmer 25-tisíc km) má odhadovanú hodnotu medzi 300 až 400-tisíc dolárov (257-tisíc až 343-tisíc eur). Čo myslíte, má automobil s takto zaujímavým prvým majiteľom takto vysokú hodnotu? Pre príklad uvediem, že cena Z8 začína na približne 150-tisíc eur, napríklad taká Alpina V8 odvodená z modelu Z8 je na predaj až za 305-tisíc eur. Nemyslím si tak, že by odhadovaná suma za Jobsovu Z8 bola premrštená, alebo by sa vozidlo v tejto cenovej relácii nepredalo. I keď nikdy nehovor nikdy, však.


Zdroj foto: RM Sotheby's a BMW