Horšie ako vyzývavé XM sa tento rok predávalo už len jedno iné BMW. Už dekádu starý elektromobil i3 a práve to hranaté SUV s obrovskými obličkami príliš neospravedlňuje. Batériový hatchback totiž prestali vyrábať v júni 2022, takže díleri ponúkali už len skladové zásoby.
XM je naopak novinka, ktorá by mala ísť na dračku, lenže opak je pravdou. Presné čísla za tento rok zatiaľ nemáme, vieme ale, že od januára do augusta BMW predalo v Európe len 1756 modelov XM. To je 2,5-krát menej v porovnaní s podobne veľkým X7 a 15x menej oproti BMW X5.
Ak si myslíte, že XM nie je primárne určené pre európskych zákazníkov a cieli hlavne na Spojené štáty, Blízky Východ, respektíve Čínu, máte pravdu. Háčik je v tom, že ani tam superšportový mastodont neboduje.
Napríklad v prvom kvartáli BMW predalo severoamerickým zákazníkom len 434 vozidiel, a aj keď čísla v druhom kvartáli poskočili na 762 kusov, v treťom opäť spadli na 443 áut. A vo zvyšku sveta to nie je o nič lepšie. Od januára do septembra Nemci zaznamenali len 4450 registrácií modelu XM. A nech sa na to pozeráte akokoľvek, ide o veľmi nízky počet.
Samozrejme asi nik nečaká, že sa vrcholný (a po legendárnom BMW M1 prvý samostatný) model divízie M bude predávať po státisícoch. Problém je v tom, že necelých 4500 áut za trištvrte roka je na celý svet pramálo.
V BMW vedia, že záujem sa nevyvíja ako si predstavovali. Aj preto začali predajcovia v USA ponúkať zľavu 10 tisíc dolárov, aby nepriaznivý stav zvrátili. Ale či to bude stačiť a negatívny nástup predajov to zvráti, je skôr málo pravdepodobné...
Šéf BMW M hovorí o nesprávnom načasovaní
Britský Top Gear konfrontoval s číslami šéfa divízie M, Franka Van Meela. Podľa kolegov Meel hovorí, že BMW urobilo hlúposť, že ako prvý model vypustila prostrednú verziu s výkonom 653 koní a vzápätí oznámila, že čoskoro spustí predaj vrcholného modelu Red Label s výkonom 748 koní. Najnáročnejší motoristi vraj čakali na silnejšie auto, zatiaľ čo tí skromnejší sa rozhodli vyčkať na základné XM 50e s trojlitrovým šesťvalcom a výkonom 476 koní.
Táto úvaha nepochybne istú váhu má, lenže Red Label je dostupný od apríla a padajúce čísla za tretí kvartál v USA dokazujú, že to nadšenie zákazníkom dlho nevydržalo.
Čo bude ďalej, tuší v tejto chvíli mimo automobilku asi len málokto. BMW s veľkou pravdepodobnosťou potichu ponúkne klientom ešte väčšie zľavy a teoreticky tým predaj XM môže ešte naštartovať. Za rohom je však premiéra BMW M5 Touring s technikou XM Red Label, ktoré bude nepochybne obratnejšie, priestrannejšie a rýchlejšie ako SUV a je preto dosť možné, že skutočný pád hranatého SUV ešte len príde.
zdroj: BMW, Top Gear