Vo Francúzku majú 12 dobrých bodov, ktoré priestupkami klesajú až na nulu. V Českej republike opačne, vodič prehreškami zbiera od nula po 12 trestných bodov. V Bulharsku majú až 39 bodov... Venujme sa však nášmu okoliu. Porovnajme si Česko, Slovensko a k tomu na bezpečnosť veľmi vysoko posadené Rakúsko.

Bodový systém v Česku

Ide o systém trestných bodov. Na začiatku je nula a keď vodič dosiahne 12 bodov, stráca vodičské oprávnenie na rok a potom ho čaká lekárska prehliadka, psychotesty, skúška z pravidiel a jazdy.

Nazbierané zlé body zostávajú a neodčítajú sa plynutím času. Zmazať si zlé body môže vodič dvoma spôsobmi -4 body za rok jazdy bez bodovaného priestupku. Alebo -3 body je možné odpočítať úspešným absolvovaním školy bezpečnej jazdy.

Priestupky v Česku sú kategorizované v zákone č. 361/2000 Sb. o „silničním provozu“  §125c.

Sumárne sú v Česku zlé body zahrnuté do dvoch kategórií:

0  bodov (drobné, administratívne a im podobné priestupky)

2 až 7 bodov (priestupky podľa závažnosti)

7 bodov – alkohol nad 0,30 promile v krvi, drogy, odmietnutie testovania, ak bol uložený zákaz jazdy, nedovolené predchádzanie, železničné priecestie na červený signál, jazda v protismere, nehoda so zranením alebo usmrtením, nezastavenie po nehode, neposkytnutie prvej pomoci.

5 bodov – vozidlo bez platnej tk, ek a podobne, prekročenie rýchlosti v obci o 40 a mimo obce o 50 km/hod, nezastavenie na červený signál, ohrozenie pri predchádzaní, ohrozenie chodca pri cúvaní, nezastavenie na znamenie policajta ap.

4 body – jazda bez oprávnenia na príslušne vozidlo, ohrozenie chodca na priechode pre chodcov, nedanie prednosti v jazde, nepoužitie detskej autosedačky, nedodržanie bezpečnostných prestávok a celkovej doby jazdy, porušenie rozhodnutia súdu alebo iného orgánu.

3 body - jazda bez kvalifikačnej karty vodiča a preukazu vodiča taxislužby na vozidle, kde sú povinné,  prekročenie rýchlosti v obci o 20  a mimo obce o 30 km/hod, nedanie prednosti chodcom, nezapnuté bezpečnostné pásy.

2 body – jazda s telefónom v ruke, prekročenie rýchlosti v obci o 6  a mimo obce o 11 km/hod, státie na mieste pre invalidov bez platného preukazu, neoznačenie prekážky spôsobnej vodičom.

0 bodov – vozidlo bez TEČ, nemať pri sebe všetky predpísané preukazy ap., nedovolená jazda nákladného vozidla, neohlásenie dopravnej nehody, neposkytnutie údajov, použitie antiradaru, zverenie vozidla neznámej osobe, nedostatky v dokladoch, preťaženie vozidla, prekročenie rýchlosti v obci do 5  a mimo obce do 10 km/hod. ohrozenie chodca pri odbočovaní, alkohol do 0,30 promile v krvi, iné porušenia.

Na Slovenku to nevoláme bodový systém, no mohli a mali by sme

Slovensko má tri kategórie porušení pravidiel cestnej premávky:

1, Trestný čin
2, Závažný dopravný priestupok – porušenie pravidiel závažným spôsobom
3, Dopravný priestupok


Ak ide o trestný čin, rozhoduje súd a to od oslobodenia, cez zákaz vedenia motorového alebo aj nemotorového dopravného prostriedku, odňatie slobody od podmienky až po výnimočný trest. V praxi ide o jazdu s viac ako 1 promile alkoholu a spôsobenie dopravnej nehody, pri ktorej sa niekto zranil alebo bol usmrtený.

Ak ide o závažný priestupok je na rozhodnutí policajného zboru - pre vodiča v skúšobnej dobe druhý, pre ostatných vodičov tretí, znamená kombináciu zákazu vedenia motorového vozidla, školenia, preskúšania a všetky súvisiace úkony na základe rozhodnutia Policajného zboru.

Ostatné priestupky sa riešia od dohovoru, cez finančnú pokutu na mieste alebo finančnú pokutu cez objektívnu zodpovednosť. Takých prístupkov je možné spraviť viac, ale nie veľa. Môže sa stať, že policajt si v histórii všimne ich vysoký počet a nariadi preskúšanie zdravotného stavu, psychického stavu a znalosti pravidiel cestnej premávky.

Určuje to zákon o cestnej premávke 8/2009 Z. z. §31 ods. 3. Ak držiteľ vodičského oprávnenia v posledných dvanástich mesiacoch ako vodič motorového vozidla trikrát závažným spôsobom poruší pravidlá cestnej premávky, orgán Policajného zboru rozhodne.

8/2009 Z. z. § 137 ods. (2)  Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je:

a) jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky; to neplatí, ak ide o cyklistu podľa § 4 ods. 2 písm. d),
b) odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky,
c) také porušenie pravidiel cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda, pri ktorej sa inému ublíži na zdraví alebo sa inému spôsobí škoda na majetku, alebo nesplnenie si povinností účastníka dopravnej nehody alebo škodovej udalosti,
d) prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej týmto zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia v obci o 50 km ∙ h-1 a viac alebo mimo obce o 60 km ∙ h-1 a viac,
e) počas vedenia vozidla držanie v ruke alebo iným spôsobom obsluhovanie telefónneho prístroja alebo iného telekomunikačného, audiovizuálneho alebo obdobného zariadenia okrem použitia systému „voľné ruky“ alebo vykonávanie inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla,
f) jazda po požití lieku, ktorý môžu znížiť schopnosť vodiča bezpečne viesť vozidlo,
g) použitie vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla je prekročená,
h) nezastavenie vozidla na pokyn STOJ! dávaný policajtom alebo inou oprávnenou osobou, alebo na signál svetelného signalizačného zariadenia s červeným svetlom „Stoj!“,
i) vjazd alebo prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
j) nedanie prednosti v jazde,
k) neuposlúchnutie pokynu, výzvy alebo príkazu policajta
v súvislosti s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
l) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,
m) neumožnenie bezpečného a plynulého prejazdu vozidlu s právom prednostnej jazdy alebo zneužitie záchranárskej uličky,
n) vedenie vozidla bez tabuľky s evidenčným číslom alebo s tabuľkou s evidenčným číslom, ktorá nezodpovedá svojím vyhotovením alebo umiestnením na vozidle tomuto zákonu, alebo s tabuľkou s evidenčným číslom, ktorá nie je pridelená tomuto vozidlu,
o) vedenie vozidla vyradeného z cestnej premávky alebo vozidla, ktoré nebolo schválené na prevádzku v cestnej premávke, alebo vozidla vyradeného z evidencie,
p) predchádzanie iného vozidla, ak je to zakázané,
q) vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia
, bez osoby spolujazdca podľa § 74 ods. 2 alebo počas zadržania vodičského preukazu; to neplatí, ak osoba vedie motorové vozidlo autoškoly v kurze podľa osobitného predpisu,8a) vedie motorové vozidlo v kurze základnej kvalifikácie,8b) podrobuje sa skúške alebo preskúšaniu z vedenia motorového vozidla alebo má povolenú jazdu podľa § 70 ods. 4 a § 71 ods. 2,
r) porušenie povinnosti podľa § 3 ods. 3, § 4 ods. 3, § 9 ods. 2 alebo § 25 ods. 1 písm. g),
s) zastavenie a státie na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovacie miesto vyhradené,
t) ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov,
u) ohrozenie chodca na chodníku, pri odbočovaní, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní,
v) ohrozenie cyklistu prechádzajúceho cez priechod pre cyklistov,
w) ohrozenie cyklistu pri obchádzaní alebo predchádzaní,

x) porušenie povinností inštruktora autoškoly podľa § 7,
y) porušenie povinností spolujazdca podľa § 74 ods. 2,
z) vedenie motorového vozidla do splnenia povinnosti podľa § 91 ods. 6,
aa) neoprávnené vybavenie vozidla zariadením umožňujúcim používanie typického zvukového znamenia alebo zvláštneho výstražného svetla ustanoveného pre vozidlá s právom prednostnej jazdy alebo neoprávnené použitie typického zvukového znamenia alebo zvláštneho výstražného svetla ustanoveného pre vozidlá s právom prednostnej jazdy,
ab) jazda s vozidlom s nebezpečnými chybami v rámci technického stavu vozidla71aa) alebo jazda s vozidlom s nebezpečnými chybami v rámci upevnenia nákladu,71ab)
ac) vedenie motorového vozidla akejkoľvek skupiny počas trvania trestu zákazu činnosti spočívajúceho v zákaze vedenia motorových vozidiel alebo počas trvania sankcie zákazu činnosti spočívajúcej v zákaze vedenia motorových vozidiel.

Rakúsko má kombinovaný systém, alebo Vormerksystem

Volajú to záznamový systém závažných priestupkov, ktorý sa zapisuje do karty vodičaStraßenverkehrsordnung  (StVO 1960)

Vodič dostane tzv. „Vormerkung“ vždy pri spáchaní závažného dopravného priestupku. Čo v preklade znamená varovanie. Ak sa za 24 mesiacov nazbierajú tri varovania, vodič prichádza o vodičské oprávnenie. Ale už pri druhom rovnakom priestupku nasleduje odborne zameraný kurz a preskúšanie, zrejme preto, lebo vodič nepochopil predchádzajúce varovanie a opakuje systematickú chybu.

Za závažné priestupky sa považuje najmä: nebezpečné predbiehanie, ohrozenie protiidúceho vozidla, vjazd do križovatky a železničné priecestie na červený signál, nedodržanie bezpečnej vzdialenosti od predchádzajúceho vozidla, telefonovanie za jazdy bez handsfree, vysoká rýchlosť podľa miesta, ohrozenie chodcov na priechode, jazda nad 0,5 promile alkoholu, a podobne. 

Ak sa vám zdá systém v Rakúsku a na Slovensku podobný i keď niektorých detailoch sú odlišnosti, zdá sa vám správne.

BODOVÝ SYSTÉM HODNOTENIA VODIČOV
  • súhlasím so zavedenim, hlavne lebo bude menej prísny ( 13% )

     

  • súhlasím so zavedením, neverím, že je menej prísny ( 3% )

     

  • nepotrebujeme ho, teraz je to prísnejšie ( 7% )

     

  • nepotrebujeme ho, sankcie by však mali zmierniť ( 77% )

     

Odpovedalo 30 ľudí  

Sumár? Slovensko má prísnejší a spravodlivejší systém než Česko

Systém na Slovensku je oveľa prísnejší a navyše spravodlivejší než bodový systém v Českej republike. Náš spôsob môžeme smelo premenovať na slovenský bodový systém, alebo systém varovania. Stačí doladiť názvoslovie v zákone, kde jeden závažný priestupok predstavuje jeden trestný bod. Pri treťom (v skúšobnej dobe druhom) trestnom bode za 12 mesiacov prichádza vodič o vodičské oprávnenie a nasledujú predpísané úkony na základe rozhodnutia Policajného zboru.

Všetko môže fungovať ako doteraz...

...formou zápisu do karty vodiča, tak ako v Rakúsku. A nemusíme investovať milióny do nového informačného systému, ktorý eviduje body, tak ako je v Českej republike. Systém u nás treba doladiť a nastaviť tak, aby bolo viac kontrol, ideálne automatických. Hoci aj na každom priechode pre chodcov, na každej križovatke, pričom výška pokút by mala závisieť od nebezpečia voči ostatným účastníkom cestnej premávky. Evidencia priestupkov by nemala byť likvidačná, ale motivujúca na doškolenie a pochopenie príčin vzniku priestupkov a možných následkov. Tak aby celkovo sme zvyšovali bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

foto: depositphotos.com