Volkswagen, Mercedes, Stellantis i ďalšie automobilové koncerny reagujú na momentálny pokles záujmu o elektromobily, prekvapivo sa to však nedeje len v prípade relatívne bežných značiek. Vlažný dopyt hlási tiež najvyššie poschodie elektrickej automobilovej hierarchie, konkrétne zoskupenie Bugatti-Rimac.
Jeho šéf Mate Rimac prezradil, že z naplánovanej 150-kusovej produkcie Nevery sa jeho firme podarilo zatiaľ predať len o niečo viac ako 50 áut, zákazníci však podľa neho už nie sú takí horliví ako kedysi.
„Neveru sme začali vyvíjať v roku 2016, keď bola elektrika v kurze,“ oznámil na nedávnej konferencii Future of the Car v Londne. Od tej doby sa však vkus najmajetnejších klientov zmenil s tým, ako sa elektromobily začali postupne presadzovať v mainstreame. „Regulačné úrady a automobilky presadzujú elektrickú mobilitu tak vehementne, že sa situácia zmenila. Tlačia na nás veci, ktoré nechceme, takže to vnucovanie začína ľudí odpudzovať,“ vysvetľuje Mate Rimac.
Podľa neho bola Nevera navrhnutá ako ukážka toho, čo je možné dosiahnuť s elektromotormi a batériami v čase, keď sa tejto typ technológie začal prudko rozvíjať. „V tom čase sme si mysleli, že elektromobily budú za pár rokov cool, naj autá s najvyššími výkonmi. Momentálne sme si však všimli, že s nástupom elektrifikácie v rámci hlavného prúdu sa najnáročnejší zákazníci chcú odlišovať,“ dodáva šéf Bugatti.
V kurze je opäť analógová technika a spaľovacie motory
Táto zmena v preferencii sa podľa Mateho Rimaca prejavuje v túžbe po „analógových technológiách“ a spaľovacích motoroch. A analógiu vidí v špičkových chronografoch. „Apple Watch zvládnu všetko lepšie. Dokážu 1000 vecí, sú oveľa presnejšie, dokážu vám zmerať tep. Ale za tieto hodinky by 200 tisíc dolárov nikto nedal.“
Rimac pripúšťa, že elektrické Bugatti by si vďaka značke určite našlo viac zákazníkov, ale zároveň pragmaticky dodáva, že tento počet by sa ani zďaleka nepriblížil odhadovaným kusom predaných nástupcov Chironu s novým motorom V16. A uvedomuje si, že to zasiahne i značku Rimac: „Nejde o to byť elektrický. Dôležitejšie je robiť veci, ktoré iné automobilky nedokážu a poskytnúť jedinečný zážitok. Rimac preto nie je výlučne elektrický. Robí to, čo je v danej dobe najzaujímavejšie. Vyvinuli sme V16 a chceme ju nejaký čas používať. A možno dokonca i ďalšie motory,“ naznačil v závere šéf oboch značiek.
zdroj: Autocar