Okrem falošnej eufórie z „čistej“ mobility so sebou elektrifikácia dopravy prináša aj prvé reálne problémy. Okrem technického riešenia samotných elektromobilov sa totiž ako najväčší problém ukazuje nedostatočná infraštruktúra a v neposlednom rade aj nedostatok nerastných surovín potrebných na výrobu akumulátorov a elektromotorov. Z medi a lítia sa tak vo veľmi krátkom čase stávajú suroviny s rovnakým strategickým významom ako ropa.
V roku 2025 chce Toyota predávať 5,5 mil. elektrifikovaných áut. Na to bude potrebovať veľké zásoby vlastného čistého lítia.
Prikúpime, hlási Toyota
Toyota ako najväčší producent hybridných modelov (ročne takmer 1,6 mil. kusov) si samozrejme význam lítia uvedomuje, zároveň vie o rastúcej závislosti od ťažobných spoločností, ktoré začínajú diktovať ceny a stávajú sa tými, kto dokáže významne ovplyvniť koncové ceny elektrických áut na trhu. Spoločnosť Toyota Tsusho preto už v roku 2018 kúpila 15-percentný podiel v ťažobnej spoločnosti Orocobre a zároveň z pokladne vytiahla prvých 182 mil. dolárov na zdvojnásobenie objemu ročnej ťažby lítia (na 42 500 ton ročne). Investíciami do baní a ťažby však aktivity Toyoty nekončia. V lete 2019 začala s výstavbou prvého japonského závodu na čistenie vyťaženého lítia, čo by jej v budúcnosti malo zabezpečiť konkurenčnú výhodu v podobe nezávislosti od externých dodávateľov tohto vzácneho kovu. Nová fabrika bude hotová v roku 2021, pričom bude spracovávať lítium vyťažené z vlastných baní Toyoty v Argentíne. Tomu sa povie byť krok pred ostatnými.