Rastúce rozmery aj hmotnosti nových áut boli najprv príjemnými benefitmi pre kupujúcich, ako sa však časom ukázalo, nárast rozmerov a hmotnosti sa akosi vymkol z rúk a v reálnom svete začali byť problémom. Ruku v ruke s tým ide aj neustále rastúca popularita crossoverov a SUV, ktoré sú vždy minimálne o číslo väčšie, než rovnako priestranné kombi, či hatchbacky. Problém nastáva najmä v mestách, kde sa zrazu na pôvodné ulice vojde menej áut a na klasických parkovacích miestach sa vedľa seba rozložité SUV nezmestia bez toho, aby zostávalo dostatok miesta na vedľajších pozíciách. Vysoká hmotnosť pritom znamená prekážku aj pri produkcii emisií a pevných častíc. Výsledkom spomínaných faktorov je boj proti veľkým a ťažkým autám nielen zo strany ekologických aktivistov (často nevyberanými spôsobmi), ale aj zo strany EÚ na legislatívnej úrovni. Brusel však teraz prichádza s ďalším riešením, ktoré si vyžiadali príliš veľké autá na uliciach.
„Bruselské“ jednosmerky
Hlavné mesto Belgicka prichádza s iniciatívou, v rámci ktorej mení vybrané ulice s obojsmernou dopravou na jednosmerky. Opatrenie má byť bezpečnostným opatrením, v rámci ktorého sa má predísť kolíznym situáciám pri strete dvoch rozmerných vozidiel v oboch smeroch. Mnohé ulice historických centier miest mali problém už s menšími mestskými hatchbackmi, veľké SUV tu preto tvoria doslova prekážky. Na uliciach navyše rastie tlak na výstavbu cyklochodníkov, čo by mohlo vyriešiť aj tento problém. Laický pohľad by mohol krok chápať ako ústretový krok voči veľkým autám a výhru zákazníckych preferencií nad ekológiou, Brusel však prezradil, že ide o koncept, ktorý sa v prípade úspechu rozšíri na väčšom území EÚ a môže tvoriť základ pre formovanie novej legislatívy pre tvorbu pravidiel mestskej mobility. Hovorí sa aj o možnosti zjednosmernenia ulíc pre veľké autá, zatiaľ čo pre malé mestské autá, bicykle, kolobežky a motocykle zostane možnosť obojsmernej premávky (podobné riešenie sa už v menšej miere v praxi uplatňuje).
Novinkou je aj rozširovanie parkovacích miest v centrách miest. Aj toto má však dve roviny pohľadu. Jednou je síce možnosť parkovania pre väčšie autá (do momentu, kým iné pravidlo nezakáže spomínaným autám vjazd do vyhradenej zóny) a druhou zníženie počtu parkovacích miest bez ohľadu na to, aké veľké auto na mieste zaparkuje. Snaha EÚ o revíziu pravidiel individuálnej mobility v mestách je evidentná, ako rýchlo a v akej podobe sa však začne v širšom meradle uplatňovať v praxi, ešte len uvidíme. Prvé lastovičky sú už každopádne na svete.
zdroj: Euractiv, The Bulletin