Fedor
31.03.21 08:09
D
@TakuzlenrealitaNa trhu sú poskytované rôzne typy subvencií do vedy a techniky. Na úrovni rezortov, členských štátov EÚ, či na úrovni vybraných agentúr (napr. EASME, INEA). A medzi veľmi významné subjekty, ktoré sú príjemcami podpory vo vede a technike patrí práve neziskový sektor. O výsledky ich projektov je samozrejme veľký záujem, najmä v oblasti aplikovaného výskumu. A čo urobí neziskovka, ak môže? komercionalizuje čo sa dá. Aby sa takto mohla správať, potrebuje správne legislatívne prostredie a tu nastupuje lobing pracujúci pre všetky strany súčasne.
Najlepšia reklama sú spokojní zákazníci a marža je pre investorov zásadný faktor. Na štátnici by si z Teórie trhov, alebo Marketingového mixu po tomto dostal nový termín. Efektivita, účinnosť nástroja sa meria najjednoduchšie prostredníctvom ukazovateľov. Ako sa lopata nerovná robota, tak sa ani reklama nerovná spokojní zákazníci. Spokojní zákazníci (ako nikdy som nevidel meranie spokojnosti zákazníkov napr. skrze meranie počtu ľudí, ktorí prišli do obchodu, alebo cez rôzne hard copy dotazníky, ale dobre, viem, čo si myslel) sú jedným z mnohých dopadov reklamy. A žiadnej obchodnej firme nejde primárne o spokojných zákazníkov, ale vždy o tržby. Či je reklama dobrá alebo nie, sa identifikuje prostredníctvom porovnávania sa s konkurenčným podnikom a na tvoju nevôľu, najčastejšie skrze zisk. Reklama je tak nástrojom ovplyvňovania vedomia a podvedomia zákazníka (sugestívna reklama - tu ťa dostali, to im ide), nástrojom predstavujúci výrobok (tu tápajú, gro ľudí firmu nepozná) a posledným typom je defenzívna reklama. Ak reklama funguje, zjednodušene (naozaj zjednodušene) povedané je firma v pluse. A to Tesla za posledných 10 rokov jednoducho nie je, hocako jej v roku 2020 vyšiel kladný hospodársky výsledok. Že ten plus netvorí skrze príjem konečným zákazníkov sa asi nebudeme prieť. Ak teda trváš na svojom, OK, iba potvrdzuješ, že v marketingu, PR, podpore predaja nie si celkom doma.
Kde sa nebudem vyjadrovať je marža Tesly. Koncom 90 - tych rokov slovenský importér kupoval z Japonska limuzínu vyššej strednej triedy za 630 tis. SK, sám sebe ako dealerovi predal za 900 a ten istý dealer predal konečnému zákazníkovi za 1.38 mil. SK. Čo vyjadruje marža Tesly? Maržu obchodníka na akom stupni? Nemám potuchy, ty možno hej. Ale nedivil by som sa, keby Musk z dôvodu, aby viac vynikol, predostieral maržu nie ako rozdiel medzi nákupom a predajom, ale ako rozdiel medzi výrobou a predajom.
Na koniec si trochu zakonšpirujem. Pozri, nie je ani náhodou mojím cieľom ťa rozmeniť na drobné. Jednak iba debatujeme, jednak by ma zato následne hanba fackovala. Ale neriskuješ náhodou, že na fórum raz príde technik v zlej nálade a rozoberie ťa do posledného šróbu? A následne potom nejaký obchoďák, čo ráno vstal zlou nohou rozpredá, čo zostalo?
Odpovedať