Bezpečnosť premávky pri rastúcej hustote dopravy je prioritou väčšiny výrobcov palubnej elektroniky. V súčasných autách preto nájdeme celú armádu asistenčných systémov nahrádzajúcich „oči“ vodiča a kontrolujúcich celé okolie auta. Asistenčné systémy sú, samozrejme, len ďalším krokom k systémom autonómnej jazdy, ich postupné zdokonaľovanie je preto nevyhnutným procesom k postupu autonómnej jazdy na úroveň 3, ktorá je zatiaľ z legislatívnych dôvodov nereálna. Automobilky už majú technicky aj legislatívne zvládnuté prvé dve úrovne, ktoré sa vyznačujú tým, že auto je schopné čiastočne autonómnej jazdy, no vodič musí byť v strehu a vždy pripravený zasiahnuť a prevziať nad vozidlom úplnú kontrolu. Práve táto „právnická kľučka“ znamená, že v podstate stále ide len o akúsi asistovanú jazdu, ktorú automobilky často trochu zavádzajúco prezentujú ako polo-autonómne riadenie.
Úroveň 3 už máme pripravenú, na ťahu je legislatíva
Spoločnosť Bosch už pred tromi rokmi ohlásila spoluprácu s Nvidiou na vývoji inteligentného palubného počítača, ktorý by sledoval okolie, podnety by ukladal do svojej „neurónovej siete“ a sám by sa učil predvídať správanie okolitej premávky. Sci-fi myšlienka však pokročila ďalej a nové inteligentné asistenčné systémy riadené tzv. Drive PX Al palubným počítačom schopným „samovzdelávania“ už spoločnosti testujú v reálnych podmienkach. Ako tvrdia producenti, systém je pripravený na implementáciu do áut, na základe vonkajších podnetov je v obmedzenej miere dokonca schopný riešiť aj krízové situácie bez toho, aby do diania zakročil vodič. Jeho úplnej aplikácii v praxi, samozrejme, bráni legislatíva, aj v tejto oblasti sa však už robia prvé potrebné kroky. Bosch zároveň prezradil, že v jeho laboratóriách už pracujú aj na autonómnom stupni 4, ktorý už nebude vyžadovať žiadnu vodičovu pozornosť, volant a ovládacie prvky v aute však stále budú povinné. Ako problém sa zatiaľ ukazuje online prenos obrovského množstva dát potrebných pre autonómne riadenie. Ako uvádza odborník na bezpečnosť autonómnych vozidiel, Armin Kaltenegger, jedno autonómne vozidlo denne pracuje s objemom až 4000 GB dát.
Ľudia nám to celé kazia
Producenti inteligentných asistenčných systémov zhodne tvrdia, že všetko by mohlo fungovať už dnes, len keby sa ich „strojom“ do cesty neplietli živí ľudia. Práve nevyspytateľné správanie ľudí s vrodenou vodičskou agresivitou totiž vyvoláva momenty, na ktoré inteligentné palubné systémy stále nevedia reagovať. Kým všetko prebieha normálne, počítače zvládnu každú situáciu, v momente, keď sa do hry vložia ľudské emócie a nimi vynútené skratové konania živých vodičov, nastávajú problémy. Bosch však tvrdí, že má riešenie aj na podobné situácie a jeho počítače sa začínajú učiť aj „iracionálnemu správaniu“. O detailoch zatiaľ mlčí, ako však naznačuje, umelá inteligencia pripravená pre aplikáciu v nových „inteligentných“ autách je už dnes na vyššej úrovni, než si mnohí vieme vôbec predstaviť.