Úpravcovia, ako napríklad Hamann, Hartge alebo Brabus, sú vo svete motoristov naozaj uznávaní. Práve posledný menovaný stál za zrodom jedného z najzaujímavejších sedanov a kombi v 90. rokoch. Nielen dynamikou, ale aj cenovkou.
V12 pod kapotou Ečka? Dnes nemysliteľné, v 90. rokoch u Brabusu normálne.
Podobne ako u AMG, aj v Brabuse je za motor zodpovedný konkrétny zamestnanec.
Brabus vznikol v roku 1977 v nemeckom Bottrop. Názov vznikol zo začiatočných písmen zakladateľov Klaus BRAckman a Bodo BUSchmann. Bodo Buschmann totiž na začiatku nenašiel žiadnu spoločnosť, ktorá by uspokojila jeho „tuningové“ chúťky. Rozhodol sa teda založiť vlastnú spoločnosť na úpravy. Nemecké zákony vtedy požadovali minimálne dvoch zakladateľov, a tak do party prizval kamaráta Brackmana. Cieľom Brabusu bolo od začiatku zvýšiť výkon a krútiaci moment motora čo najviac. Preto pod prednú kapotu často putoval omnoho väčší motor ako sa tam bežne vyskytoval. Samozrejme, spoločnosť ponúkala a ponúka aj dizajnové úpravy, hlavným posolstvom je však stále úprava hnacej časti vozidla.
Brabus to totiž často zobral z opačnej strany a miesto úpravy motora z príslušnej generácie pod prednú kapotu nasťahoval to najväčšie, čo bolo v ponuke. Brabus už síce začal s úpravou generácie W124, do ktorej implementoval tiež V12, avšak nasledovník W210 bol vlastne posledným z E triedy, ktorý mal atmosféricky plnenú V12-ku. Nasledujúci model W211 už dostal zmenšený motor so zdvihovým objemom „len“ 6,3 litra a hlavne dvojicou turbodúchadiel.
Posledným mohykánom s atmosférickým plnením v triede E bol tak Brabus E V12 S generácie W210, dostupný aj ako kombi S210. Vidlicový dvanásťvalec mal zdvihový objem 7,3 litra a aj vďaka 4-ventilovej technike vtedy ponúkal 433 kW (582 k) a hlavne 772 Nm. Takto vysoký krútiaci moment putoval len na zadné kolesá (zabudnite na štvorkolku) cez automatickú 5-stupňovú prevodovku. „Manuál“ už bol mimo ponuky.
Najrýchlejšie kombi svojho času na svete, Brabus V12 E generácie S210.
Brabus Mercedes E V12 S stál na 18-palcových diskoch s prednými pneumatikami 245/40 a zadnými 285/30. Áno, mali ste aj decentné úpravy exteriéru a interiéru (rýchlomer do 330 km/h), avšak nič dramatické. Zrýchlenie na 100 km/h malo prebehnúť za 4,5 sekundy a na 200 km/h za rovných 16 sekúnd. Maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 330 km/h. Komu teda v tej dobe Brabus konkuroval? Zabudnite na M5 alebo vtedy rýchlu Audi S6 100 alebo prvú RS6. S týmito parametrami ste boli na úrovni takého Ferrari F50 alebo Lamborghini Diablo, teda triedy superšportov.
Automobil stál aj na tú dobu enormných 457-tisíc nemeckých mariek a podľa dostupných informácií ich vyrobili v rokoch 1996 až 1998 len 15 kusov! Naozaj prvotriedna rarita. A aká je jeho cena dnes? Ťažko odhadnúť. Keďže ich bolo vyrobených naozaj extrémne málo a ich nákupná cena bola extrémne vysoká, obávam sa, že aj keby sa nejaký kúsok objavil na predaj (žiaden som nenašiel), jeho cena nepodlezie hranicu 200-tisíc eur.
Zdroj foto: benztuning, pinterest, Brabus, benzworld, favcars