Firma Equipmake spolupracuje so spoločnosťou Hieta, ktorá sa špecializuje na 3D tlač. Spolu vytvorili elektromotor s najvyššou výkonovou hustotou na svete, ktorý dostal meno Ampere. Práve Ampere by mohol spôsobiť revolúciu v tom, ako má vyzerať elektromotor poháňajúci auto.
Veľkú rolu v tom zohráva práve 3D tlač. Doteraz používali výrobcovia v porovnaní s elektromotorom Ampere nízkootáčkové motory. Dôvodom, prečo ich používajú, je, že vo vysokých otáčkach sa veľmi prehrievajú, čím následne klesá ich efektivita. Výhodou 3D tlače je, že ňou dokážu spojiť predtým oddelené časti, výrazne znížiť hmotnosť či efektívnejšie chladiť samotné motory. To umožňuje elektromotoru dosiahnuť vysoké otáčky bez výraznejšej straty efektivity.
300 koní pri 30 000 ot./min.
Keď sa bavíme o vysokých otáčkach, nepredstavujte si 8 000 – 9 000 ot./min., čo je u spaľovákov už vysoká hodnota. Tu hovoríme o 30 000 ot./min. Pri týchto otáčkach dosahuje Ampere výkon 220 kW (299 k). Poviete si: „výkon 300 koní nie je v dnešnej dobe ničím výnimočný“, s čím súhlasím. No tento elektromotor váži len 10 kg, čo je mušia váha nielen v porovnaní so spaľovacími motormi, ktoré vážia aj 200 kg, ale aj v porovnaní s elektromotormi. Tie všeobecne vážia menej ako spaľovacie.
Napríklad elektromotor v Jaguar I-Pace produkuje 147 kW (200 k), no váži 40 kg. To je 4x viac ako váži Ampere a dodáva aj menší výkon. Na 1 kg hmotnosti produkuje Ampere až 6x viac výkonu ako elektromotor I-Pace. Ak to porovnáme s Teslou, ktorá je pre viacerých nadšencov elektromobilov takmer božstvom, Ampere z toho vyjde stále lepšie. Motor Tesly Model S produkuje 8,4 kW/kg, čo je 2,5x menej ako práve Ampere.
Elektromotor Ampere využíva integrované permanentné magnety, ktoré sú súčasťou rotora. Za zmienku stojí aj 3D tlačený obal motora. Ten ho umožňuje efektívnejšie chladiť, následkom čoho môže pracovať vo vysokých otáčkach po oveľa dlhšiu dobu. Namiesto frézovania boli 3D tlačou vyrobené aj viaceré kovové časti motora. Zdá sa, že toto je budúcnosť elektromotorov.
Zdroj: equipmake.co.uk