Ak si myslíte, že britský minister dopravy Grant Shapps je málo pokrokový a dosť si dovoľuje, keď má odvahu kritizovať cyklistiku, nie je to tak úplne pravda.

Začiatkom tohto roka totiž práve jeho rezort oznámil zmeny v cestnom zákone, ktoré dali cyklistom prednosť pred vodičmi v križovatkách, takže na červenej môžu predbehnúť kolónu a postaviť sa do jej čela. Zároveň im odporučil pohybovať sa uprostred jazdného pruhu bežnej cesty, aby ich bolo lepšie vidieť a podobne ako u nás, môžu aj v Británii ísť cyklisti vo dvojici vedľa seba, ak sú súčasťou väčšej skupiny. Navyše šoféri musia na ceste nechať pri ich predbiehaní medzeru minimálne 1,5 metra, ako je tomu po novom i v susednej ČR, ak nechcú dostať tučnú pokutu.

Shappsa by teda mohol aj kvôli vyššie vymenovaným úpravám len málokto podozrievať z nadržiavania motoristom, respektíve z diskriminácie cyklistov (niekto by dokonca mohol povedať, že opak je pravdou) a predsa sa teraz okolo neho i jeho úradu rozvírila ďalšia búrlivá debata. Minister dopravy totiž pre túto skupinu účastníkov cestnej premávky požaduje nielen rovnaké práva ale tiež povinnosti. A to sa mnohým nepáči.

Čo také Shapps povedal? V nedávnom rozhovore pre Daily Mail oznámil, že by cyklisti kvôli dopravným nehodám a priestupkom, ktoré objektívne spôsobujú, mali mať registračné značky, teda akúsi obdobu evidenčných čísiel, a k tomu tiež povinné zmluvné poistenie.

Medzi vládnymi úradníkmi začína rásť presvedčenie, že by v obytných zónach s rýchlosťou obmedzenou na 20 míľ za hodinu (cca 32 km/h) mali tento limit dodržiavať aj cyklisti, nielen vodiči. A aby bolo možné tento konkrétny priestupok či celkom bežnú jazdu na červenú vymáhať, respektíve pokutovať a udeľovať trestné body, budú cyklisti potrebovať registračné číslo či inú formu identifikovateľného označenia.

Úrady chcú zároveň zvážiť povinné poistenie, takže ak by bezohľadní jazdci niekoho vážne zranili alebo usmrtili, umožnilo by to obetiam získať odškodnenie. Že je to prehnané? Možno ani nie je.

Grant Shapps poukazuje na archaickú legislatívnu dieru, doteraz trčiacu v britskom právnom systéme, ktorú asi najviac zviditeľnila dopravná nehoda z februára 2016. O život vtedy prišla 44-ročná Kim Briggs, matka dvoch detí, ktorú v rýchlosti 29 kilometrov za hodinu zrazil (v tej dobe 18-ročný) cyklista Charlie Alliston, navyše s nelegálnym modelom bez prednej brzdy.

Súd jeho vinu síce dokázal, ale po 18 mesiacoch bol z väzenia vonku, pretože v Británii neexistuje zákon, ktorý by ho obvinil napríklad ako vodiča osobného vozidla, ktorému za úplne rovnaký trestný čin hrozí doživotie. Cyklista dnes dostane maximálne dva roky, a keď niekoho vážne zraní a nemá dostatočný majetok, nie je ho možné ani žalovať o náhradu škody.

Minister dopravy upozorňuje, že sa súčasný systém opiera o právny relikt z čias konských povozov, presnejšie povedané o zákon z roku 1861. Chce ho preto odstrániť a dosiahnuť len to, že sa s bezohľadnými cyklistami bude zaobchádzať rovnako ako s bezohľadnými motoristami.

Shapps dodáva, že mieri na „sebeckú menšinu agresívnych cyklistov“ a revízia je potrebná, aby sa „aj oni presvedčili o skutočných škodách, ktoré môžu spôsobiť, keď sa rýchlosť spojí s nedostatočnou opatrnosťou“.

Potrebujeme cyklistický ekvivalent zákona riešiaceho smrť spôsobenú v dôsledku nebezpečnej jazdy autom, aby sme odstránili medzeru v legislatíve a upozornili cyklistov na škody, ktoré môžu spôsobiť,“ hovorí Grant Shapps a dodáva: „Napríklad semafory máme na to, aby regulovali dopravu. Zdá sa však, že sebecká menšina cyklistov sa domnieva, že sú voči červenej nejakým spôsobom imúnna. Musíme potlačiť túto neúctu k bezpečnosti na cestách. Príbuzní obetí čakali na toto jednoduché opatrenie príliš dlho.

Podobný názor na vec má aj jeden z prominentných britských právnikov, Nick Freeman, ktorého vo veciach súvisiacich s motorizmom oslovujú tamojšie médiá. „Už dlho žiadam vládu, aby tento zákon napravila. Medzi všetkými účastníkmi cestnej premávky – motoristami, cyklistami či jazdcami na elektrických kolobežkách – by mala existovať rovnosť,“ hovorí majiteľ advokátskej kancelárie Freeman & Co. „Nie je zvrátené, že v súčasnosti neexistuje žiadne obmedzenie rýchlosti pre cyklistov? Čo s limitom 20 míľ za hodinu (32 km/h), keď mnohí zdatní cyklisti dokážu jazdiť rýchlejšie, ale nič ich nezastaví ani neodradí. Pre cyklistov zároveň neexistuje žiadny limit týkajúci sa jazdy pod vplyvom alkoholu. Kým právo vo vzťahu k motoristom sa vyvíja rýchlo, právo vo vzťahu k cyklistom ostáva v období temna,“ upozorňuje Nick Freeman.

SÚHLASÍTE S TÝM, ABY MALI CYKLISTI POVINNÉ POISTENIE A REGISTRAČNÚ ZNAČKU?
  • Aj kvôli prípadom, ako sú spomínané v článku, určite áno. ( 42% )

     

  • Evidenčné číslo nie, ale s povinným poistením by som súhlasil. ( 4% )

     

  • Nejaké registračné číslo by stačilo, majiteľ bicykla by bol potom kvôli priestupku či nehode dohľadateľný. ( 3% )

     

  • V žiadnom prípade, bola by to len ďalšia štátna buzerácia. ( 52% )

     

Odpovedalo 77 ľudí