Hlavná vlaková stanica? Nebude tam, kde je dnes?
Zdá sa, že súčasná hlavná stanica už nebude hlavnou vstupnou bránou do Bratislavy pri ceste vlakom. Minister dopravy Jozef Ráž pôvodný zámer na jej prestavbu zrušil a chce predstaviť nové, vhodnejšie miesto. Dozvedieť sa ho máme po prázdninách v septembri.
Jozef Ráž je aj v tomto prípade ambiciózny – stanica by údajna mohla byť hotová v roku 2030. Sme však v polovici roka 2024 a stále nevieme ani to, kde presne bude stáť. Roky sa o celej téme hovorí, no konkrétnych krokov bolo málo a teraz sa rozhodnutím ministra všetko vracia na začiatok.
Napriek tomu sa má aktuálna hlavná vlaková stanica v BA do istej miery opraviť. O aké opravy presne pôjde, nateraz nevedno. Pre novú hlavnú stanicu sú v hre tri možnosti: Filiálka, Nové Mesto a tá tretia prekvapuje najviac. Ide o Stupavu na Záhorí. Bratislava môže mať potenciálne hlavnú stanicu mimo územia mesta.
Najvhodnejšia alternatíva? Asi Nové Mesto
V prípade Filiálky by bolo nevyhnutné vybudovať tunel, ten by mohol viesť v smere od Petržalky pod riekou Dunaj a križovať autobusovú stanicu. Tunel by bol potrebný aj pre vlaky z Česka. Všetky tieto riešenia smerujú k tomu, aby sa na Filiálke ako prípadnej novej stanici stretávali vlaky z čo najväčšieho množstva rôznych smerov. Boli by zároveň finančne náročné.
A čo Stupava?
„Ak by mi dali za úlohu vymyslieť polohu novej hlavnej stanice v Stupave, viem si ju predstaviť jedine pri diaľničnej križovatke pred Stupavou. Trať by mohli ťahať popri diaľnici a k stanici pristavať aj autobusový terminál a parkovisko P + R – nechcem si však predstavovať, aké drahé to bude,“ okomentoval pre denník SME expert Martin Šulek z Fakulty dopravy ČVUT v Prahe.
Naopak realistickejšie a vhodnejšie pôsobí už na prvé počutie možnosť prestavby súčasnej stanice Nové Mesto. Výhodou je, že v okolí stanice sú vhodné pozemky pre jej rozšírenie.