V mene ušetrenej hmotnosti a jednoduchosti
Prvé ovocie v podobe prototypu „karbónovej“ nápravnice vyvinuli strojári firmy Magna v spolupráci s automobilkou Ford. Cieľom bolo podstatne znížiť hmotnosť súčasti a zjednodušiť výroby. Nápravnica z kompozitných materiálov využíva uhlíkové vlákna a je tak o 34 % ľahšia ako porovnateľný oceľový kus. A to je výrazné šetrenie súčasti, do ktorej sú upevnené ramená nápravy a sčasti nesie pohonné ústrojenstvo. Taktiež sa podieľa na tuhosti skeletu a pohlcuje energiu pri náraze a nehodách.
Navyše nie je len ľahšia, ale aj jednoduchšia. Opäť, porovnateľný štandardný pomocný rám alebo nápravnica môže byť zložená až zo 45 častí. Nie však pri riešení Magna. Tá si vystačí so 6 časťami, ktoré sú navzájom lepené a nitované. Ak chcete čísla, tak je to o 87 % menej komponentov, ktoré tvoria celok v podobe nápravnice alebo pomocného rámu.
Ford by chcel kompozitový komponent nasadiť do sériovej výroby koncom roka 2018. Ani jedna z partnerských firiem nepotvrdila, či je vývoj vo finálnej fáze. Podľa Andreja Swikowskeho, Magna šéfa pre ľahké kompozitové materiály, koncom roka 2018 budú vedieť, či je technológia pripravená pre sériovú výrobu.
Zdroj a foto: Magna, carscoops