Ficovi sa nepáčili drahé palivá. Jeho vláda ich teraz zvýši
Zvýšenie DPH z 20 % na 23 % pobúrilo veľa slovenských motoristov. Je vyššie zdanenie fosílnych palív priaznivé z pohľadu životného prostredia? Alebo ide o neférové zdraženie cestovania pre ľudí dochádzajúcich do práce či voziacich deti do škôl? Jedno je isté: Najmä na vidieku a v menej rozvinutých častiach krajiny nemá auto žiadnu alternatívu.
Navyše, vláda sa možno prepočítala. Keď budú palivá výrazne drahšie oproti susedným štátom, budú ľudia samozrejme nakupovať (nielen palivá, ale rovno aj potraviny) v blízkom zahraničí. Tento faktor sa odrazí na nižších ziskoch domácich firiem a nižších príjmoch štátu. Ako veľmi, to sa ukáže po januári 2025.
Kde sa oplatí tankovať?
Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA) sa pozrel na to, ako by sa cena tankovania vyvíjala s 23-percentnou sadzbou DPH na Slovensku. V poslednom septembrovom týždni bola priemerná cena benzínu na Slovensku 1,48 eura za liter. Bolo to najviac spomedzi porovnávaných štátov, pričom najnižšia bola v Poľsku (1,39 €/l).
Naftu sme čerpali za 1,40 eura za liter. Najdrahšia bola v Maďarsku (1,48 €/l), najlacnejšia v Česku(1,34€/l). Ak by už teraz platila sadzba DPH 23%, benzín by bol u nás podľa prepočtov ISA drahší o 0,04€/l oproti Rakúsku a o 0,12€/l oproti Poľsku. Nafta by bola drahšia až o 0,1 €/l oproti Česku a o 0,04€/l oproti Poľsku, avšak lacnejšia o 0,04 €/l oproti Rakúskua o 0,05€/l oproti Maďarsku. Premiér Fico, ktorý kritizoval Hegerovu vládu za drahé pohonné hmoty, je teraz bezprostredne pritom, ako ich jeho vláda ide výrazne zdražieť.
Zdroj: isa.gov.sk / foto: cz.depositphotos.com