Výroba syntetických palív: Keď sa použije teplo namiesto elektrickej energie

Zariadenie v Jülichu má dokázať, že navrhovaný proces na výrobu ekopalív sa dá využiť aj vo veľkom. Tak by mohol prispieť k dekarbonizácii, teda odklonu od fosílnych palív na báze ropy.

Kvapalné syntetické palivá, ktoré možno použiť v normálnych spaľovacích motoroch, sa vo všeobecnosti označujú aj ako e-palivá. Vznikajú z CO2 s využitím energie. Podobne ako v prípade testovacieho výrobného zariadenia Porsche v Čile môže ísť o udržateľne vyrobenú elektrinu z fotovoltaiky, veternej alebo vodnej energie. Synhelion však postupuje inak: využíva priamo slnečné teplo.

Výsledné teplo okolo 1500 stupňov Celzia sa ukladá a používa sa na výrobu paliva. Potrebný objem CO2 sa dá získať z biogénneho metánu (napríklad z chovu hospodárskych zvierat), organického odpadu, výrobného odpadu z priemyslu alebo priamym zachytávaním z okolitého vzduchu.

Boj o nové ekologické palivá sa začína

Pohonné hmoty vyrobené v Jülichu majú potenciálni zákazníci využívať v skúšobných prevádzkach. Ak sa proces osvedčí, v Španielsku postavia komerčné výrobné zariadenie umožňujúce produkciu v oveľa väčšom rozsahu. Dôvod? Je veľmi prozaický. V krajine je oveľa viac slnečnej enerige.

Kde sa však má nové palivo konkrétne použiť? V súvislosti so zákazom spaľovacích motorov zo strany Európskej únie sa nedávno dostali do centra pozornosti nové ekopalivá ako alternatíva k elektromobilite. Nedávno štúdie navyše ukázali, že syntetické palivá možno prakticky bez problémov používať aj v klasických osobných autách. To by mohlo pomôcť znížiť emisie CO2 z vozového parku.

Výhodou je, že už existujúci vozový park by sa takto mohol stať CO2 neutrálnym. Zároveň by sa mohla naďalej využívať dnešná infraštruktúra čerpacích staníc.

Do roku 2030 chce byť spoločnosť Synhelion schopná produkovať 700 000 ton syntetického paliva ročne. Nielen automobilový sektor, ale aj lodná doprava a najmä letecký priemysel sa tiež živo zaujímajú o takéto CO2 neutrálne palivo. Veď napokon, elektrický pohon sa dá vo veľkých lodiach a lietadlách použiť len vo veľmi obmedzenej miere.

Zdroj: blick.ch / foto: cz.depositphotos.com