Od útoku Ruska na Ukrajinu poskočili ceny na nemeckých čerpacích staniciach v priemere o 25 percent v prípade nafty a o 15 percent za benzín, pričom tieto čísla by boli ešte o niečo horšie, ak by tamojšia vláda nedávno významne neznížila daňové zaťaženie palív. Cena elektrickej energie ostávala relatívne stabilná, ako však pripomína internetová stránka nemeckého týždenníka AutoBild, tomu je v tejto chvíli koniec.
Koncom minulého týždňa vyskočili veľkoobchodné ceny na lipskej burze elektrickej energie na rekordných 319 eur za 1 MWh, čo je nárast za posledných dvanásť mesiacov o viac ako 310 (!) percent. O pár dní neskôr cena zostúpila na 257 eur, lenže vlani o tomto čase sa jedna megawatthodina v Nemecku obchodovala za 80 eur, a to je stále nárast o 221 percent.
Kým v polovici júna tohto roka vychádzala 1 kWh na 22 centov, teraz to je 31, respektíve aktuálne 25,7 centa. Samozrejme cena pre nemecké domácnosti bola vyššia. Konečný spotrebiteľ zaplatil v júni podľa Spolkového zväzu energetiky a vodárenstva 37,14 centa/kWh, lenže táto cena bude v nasledujúcom období neudržateľná.
Dodávatelia elektrickej energie už oznámili, že približne 7,7 milióna domácnostiam sa do augusta zvýši cena približne o 23 percent, čo bude mať okrem iného pochopiteľne dopad i na nabíjanie elektromobilov.
Podľa informácií z porovnávacieho portálu Verivox z marca 2022 boli prevádzkové náklady elektromobilu až o 60 percent nižšie ako v prípade auta so spaľovacím motorom. Pri samotnej komparácii stránka brala do úvahy priemernú spotrebu batériového vozidla 19 kWh/100 km, pričom podľa vtedajších cien elektriny vychádzali náklady 7,06 eura na 100 kilometrov.
Web Verivox toto číslo porovnal s priemerným benzínovým autom so spotrebou 7,7 litra benzínu na 100 km a vyšlo mu, že vás to bude stáť 14,17 eura, teda približne dvojnásobok. Ako uvádza AutoBild, ak by dodávatelia elektrickej energie obratom preniesli aktuálne zdraženie elektriny na spotrebiteľov v plnom rozsahu, vychádzalo by 100 kilometrov v elektromobile na viac ako 21 eur.
Čo bude v najbližších mesiacoch, nikto z Nemcov dosť dobre netuší, prevádzkovatelia nabíjacích staníc však zatiaľ čakajú a snažia sa udržať pôvodné ceny. Na nabíjačkách EnBW s nižším výkonom to bolo v apríli 2022 cca 38 centov za 1 kWh, rýchlonabíjanie však bolo drahšie, stálo 48 centov za kWh. Podobne bol na tom E.ON (39 centov – AC, 49 centov DC), jednotliví poskytovatelia však už začínajú zdražovať. Napríklad Hamburg Energie oznámilo zvýšenie cien o 60 percent.
Bez zaujímavosti nie je ani fakt, že nemecká vláda by chcela, aby domáci motoristi do konca tejto dekády nakúpili až 10 miliónov elektromobilov a zároveň má byť podiel elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov zvýšený z 50 na 80 percent. Inak povedané, dopyt po energii v sektore dopravy má len rásť a to platí aj pre náklady na infraštruktúru. Otázkou ale je: budú Nemci skutočne ochotní kupovať batériové autá pri pohľade na mesačné vyúčtovanie za elektrinu?
zdroj: Autobild