So zmenou prichádza známy nemecký dodávateľ automobilových komponentov Mahle v spolupráci s celosvetovým neziskovým profesionálnym združením SAE International, ktoré sa zameriava okrem iného aj na priemyslovú štandardizáciu a má sídlo v Spojených štátoch. Skratku SAE (Society of Automotive Engineers) poznáte minimálne zo špecifikácie motorových olejov.
Práve tieto dve mená sa dali aktuálne dohromady, aby indukčné nabíjanie posunuli vpred. Presnejšie povedané SAE si vybrala polohovací systém Mahle ako globálne štandardné riešenie bezdrôtového nabíjania. „Bude to silný stimul pre elektrickú mobilitu,“ verí šéf nemeckého koncernu Arnd Franz.
Prvé nabíjačky mali nízky výkon
Indukčné nabíjanie áut je v tomto smere otvorené zhruba dekádu. Napríklad Mercedes už v roku 2014 predstavil tento typ techniky pre model S500 plug-in hybrid a neskôr ho ponúkol zákazníkom S550. Nabíjaciu dosku pod auto malo od roku 2017 i BMW pre model 530e, táto technika sa ale neuchytila. Obe verzie mali nízky výkon, 3,6, respektíve 3,7 kilowattu.
Mahle ale tiež Siemens a ďalšie firmy zoberajúce sa vývojom tejto technológie tvrdia, že ide o skvelé riešenie predovšetkým pre plne alebo čiastočne autonómne vozidlá so schopnosťou samostatne zaparkovať. V ich prípade by sa vodič nemusel starať prakticky o nič, maximálne by si vybral, či chce alebo nechce, aby sa auto v jeho neprítomnosti nabíjalo.
Navádzací systém je založený na vzájomnej komunikácii vozidla a nabíjacej dosky. Aj v aute bez autonómneho riadenia by vám technika pomohla nasmerovať elektromobil alebo plug-in hybrid na správnu pozíciu a nabíjanie sa následne spustí automaticky.
Spoločný produkt firiem Mahle, Siemensu a Witricity by mal mať účinnosť 92 percent, čo je zhruba na úrovni domáceho nabíjania z wallboxu. Systém je nastavený tak, aby fungoval i v nepriaznivých klimatických podmienkach, neprekáža mu napadané lístie, sneh a problém by nemali predstavovať ani spadnuté kovové predmety.
Rozhodne nabíjací výkon?
Indukčný nabíjací štandard od Mahle by mal na trh priniesť riešenie nezávislé na výrobcoch automobilov, Nemci chcú totiž túto techniku sprístupniť celému priemyslu na základe jednoduchej a cenovo výhodnej licencie. Pochopiteľne pre vodičov by bolo výhodné nemusieť voziť so sebou káble a vyriešili by sa tiež starosti s rôznymi konektormi, zatiaľ sme ale nezaregistrovali jeden dosť podstatný parameter – nabíjací výkon.
Neoficiálne sa hovorí o základe s výkonom 11 kW, čo by na bežné domáce nebíjanie nepochybne stačilo, ale pre verejnú infraštruktúru by to s istotou bolo málo. Že to funguje aj s vyššími číslami, dokázalo vlani Volvo, ktoré spustilo testovací projekt pre elektrické taxíky nabíjané dokonca počas jazdy doskami integrovanými do vozovky. Švédska značka bola schopná preniesť elektromagnetickými cievkami 40 kW.
zdroj: Mahle