Prečo je tu ten zhon v bezpečnosti áut? Za všetko môže utopistický cieľ dosiahnuť na cestách nulovú úmrtnosť.
Európska únia má v pláne veľa. Auta by mali samé zabrzdiť v prípade náhlej prekážky, samé jazdiť v jazdnom pruhu, či dokonca nedovoliť prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Znie to ako sci-fi? To už nejaký čas nie. Má to byť už o pár rokov!
Teraz, keď vďaka testom v redakcii skúšam nové autá, prvá vec je, že si dané systémy chcem v rámci možností vyskúšať. Po prvej skúške ich radšej hneď vypínam. Necítim sa s nimi poväčšine bezpečne. Najčastejšie hľadám, ako vypnúť asistent jazdy v jazdných pruhoch. A rýchlostný obmedzovač? Prítomnosť funkcie limiteru v nových autách akceptujem za predpokladu že si to vie nastaviť vodič, tak ako je to doteraz. Aj keď, priznám sa, tejto funkcii som zatiaľ na chuť neprišiel... Na druhej strane sa Európskej únii nečudujem. Straty, ako finančné, tak aj ľudské, sú pri dopravných nehodách enormné. Vsádzajú preto na všemožné prvky bezpečnosti, ktoré problém aj tak nevyriešia úplne. Možno iba sčasti. Niektoré z týchto prvkov sú v bežnej premávke dokonca dovolím si povedať aj nebezpečné... Pozrite sa, na čo všetko sa môžeme už o tri roky tešiť.
Inteligentné obmedzenie rýchlosti
Toto znie doslova odstrašujúco. Systém bude pracovať aj so signálom z GPS, ktoré bude vyhodnocovať, po akej komunikácii sa auto pohybuje. Či v meste, mimo, alebo v obytnej zóne. Ako to bude fungovať? Jednoducho systém priškrtí výkon motora.
Odtiaľto je už len krok k obmedzeniu základného ľudského práva... k slobode pohybu.
Európska rada tvrdí, že to je jeden z najefektívnejších systémov, ktoré znížia mieru nehodovosti. ACEA – európsky zväz automobilových výrobcov tvrdí, že tento systém, ktorý pracuje buď na GPS alebo vďaka kamere, nie je vôbec dokonalý. Nedokonalé informácie sú veľký problém. ACEA argumentuje, že situácie na cestách sú nepredvídateľné a systém viaceré paradoxne môže vyhodnotiť ešte viac nebezpečne.
Kamery v interiéri
Možno ste nevedeli, ale autá by mali mať inštalované kamery v interiéri, ktoré by mali zaznamenávať činnosť vodiča. Napríklad že sa nevenuje vedeniu vozidla, používa mobil a pod. Tento nápad však nie je dokonalý, a to tvrdí aj ACEA. Každý jazdí inak, každý ma iné návyky a systém ich nemusí detegovať správne. Rovnako spochybňujú opatrenia na rozšírenie tzv. pristávacej zóny pri stretu s chodcom. ACEA si myslí, že je v tomto prípade lepšie investovať do aktívnej bezpečnosti, než do tej pasívnej.
Čo na to ACEA vo všeobecnosti?
"Chválime ochotu poslancov EP rýchlo vstúpiť do medziinštitucionálnych rokovaní o tejto legislatíve, ktorá je kľúčom k ďalšiemu zlepšeniu bezpečnosti na cestách," uviedol generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert. Ten ďalej tvrdí: "Napriek 3-násobnému nárastu dopravy sa bezpečnosť cestnej premávky za posledných 30 rokov v Európe výrazne zlepšila.“ V predchádzajúcej správe uvádza, že "...aj keď veríme v obrovský potenciál technológie bezpečnosti vozidiel, samé o sebe to nikdy nebude postačovať."
Nechcem byť zlý prorok, ale nie som si istý, či to je správna cesta, najmä keď vidím, akí ľudia EÚ reprezentujú. Ale vraj raz to muselo prísť. Obávam sa, že z dlhodobého hľadiska nemáme veľmi na výber, no táto budúcnosť vôbec nevyzerá veľmi ružovo a pre mňa ani bezpečne.
Zdroj: Acea
Foto: Shutterstock