Rebríčky a čísla predajov ukazujú, že Slovensko je na tom čo sa týka predajov e-áut výrazne podpriemerne z hľadiska krajín EÚ. Dôvodom sú aj chýbajúce dotácie, ktoré v iných štátoch aspoň sčasti vyvažujú vyššiu obstarávaciu cenu elektromobilov. 21 krajín EÚ má zavedené finančné mechanizmy na nákup takýchto vozidiel, uvádzal koncom minulého roka rezort hospodárstva.

Navyše, v minulosti sa u nás vyhlasovali krátkodobé, nesystematické výzvy na dotácie elektrických áut. „Jednorazové finančné zdroje, ako to bolo v prípade dotácií na nákup EV z rokov 2016 a 2019, priniesli pomoc len malému počtu užívateľov a hlavne trhovú neistotu v podobe správania spotrebiteľov - odložené nákupy takýchto vozidiel z dôvodu čakania  na dotácie,“ popisujú zástupcovia ministerstva hospodárstva.

Rezort hospodárstva preto chcel pripraviť dotácie, ktoré by boli plánované aspoň na obdobie troch rokov a ročne by na ne štát prispieval sumou okolo 10 až 12 miliónov eur. Úradníci spomínali i možnosť, že by sa teoereticky za týmto účelom dali použiť aj európske peniaze.

Akčný plán pre rozvoj elektromobility z dielne ministerstva hospodárstva, ktorý s dotáciami počítal, medzičasom prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním. Prispeli doň svojimi názormi rôzne inštitúcie.

Radšej elektrické byckle?

Ako je tomu aj pri mnohých iných témach, ani podpora elektromobility nie je na Slovensku jednotná. Hromadnú pripomienku voči plánu dotovať nákup elektromobilov podala Cyklokoalícia, teda občianske združenie podporujúce rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku. V nej žiadajú návrh ministertva „výrazne prepracovať a obmedziť ho na nákup vozidiel verejnej osobnej a nemotorovej dopravy“.

Cyklokoalícia tvrdí, že chce zabrániť tomu, aby narastal počet vozidiel: „Podpora nákupu automobilov povedie k ďalšiemu nárastu individuálnej automobilovej dopravy, čo dokazuje aj samotný dokument, keď opatrenie odôvodňuje ‚rastom trhu s vozidlami‘. Za vhodnejšiu považujeme podporu nákupu bezemisných vozidiel verejnej osobnej dopravy, elektrobicyklov a nákladných elektrobicyklov, ktoré v opatrení neodôvodnene chýbajú.“

Zástupcovia cyklistickej komunity argumentujú aj vysokými cenami elektromobilov. „Možno tiež očakávať, že si tieto vozidlá budú obstarávať domácnosti s vyšším príjmom ako druhé vozidlo, a teda nedôjde k želanému efektu redukcie počtu vozidiel so spaľovacími vozidlami,“ uzatvárajú.

Nepochybne aj mizerná podpora áut na baterky sa podpísala pod to, že sa im u nás zatiaľ v predajoch príliš nedarí.

U Budaja preferujú zdieľané e-autá

Ministerstvu životného prostredia, ktoré vedie poverený minister Ján Budaj, sa dotácie e-áut tiež nepozdávajú. Rezort navrhuje „preferovať najmä udržateľný druh dopravy“ a ako príklady uvádza elektrobusy či elektromobily, ktoré poskytujú služby zdieľanej mobility, napríklad taxíky, car sharing, ale aj elektrické bicykle a kolobežky.

„Ide o spôsob dopravy, ktorý začína byť vo vyspelejších krajinách ako SR – podľa HDP na obyvateľa – uplatňovaný v mestských aglomeráciach,“ argumentuje rezort životného prostredia.

Čo sa týka úspešnosti pripomienok od ministerstva a cyklistickej komunity, na webe štátu sa dá momentálne dočítať, že boli čiastočne akceptované, no na podrobnosti a finálny návrh si budeme musieť počkať. Keďže sme sa však ocitli vo volebnom roku, prípadný štart dotácií na elektromobily bude samozrejme závisieť aj od momentálnej politickej situácie.

Foto: cz.depositphotos.com