Vyzerá to tak, že sme sa na Slovensku konečne rozhýbali a chceme aspoň sčasti dobehnúť vyspelú Európu. Ministerstvo hospodárstvo posunulo do medzirezortého pripomienkového konania návrh Akčného plánu rozvoja elektromobility. V tejto fáze tak zbiera pripomienky od relevantných inštitúcií či odborníkov a aj na základe nich sa ešte finálny plán môže zmeniť.
Cieľom úradníkov je priniesť reálne užívateľské výhody pre majiteľov bezmisných áut, teda napríklad elektromobilov. Áno, vieme, o (ne)pravde výroku ohľadom nulových emisií áut na baterky by sme sa mohli sporiť, no to nie je témou tohto článku.
Rozhodnutie už tak či tak padlo, aj Slovensko počíta s budúcnosťou automobilovej dopravy zameranej na elektroautá. Štát teraz prichádza s tým, že elektrické autá získajú výhody a jednou z nich majú byť zvýhodnené sadzby za parkovanie od samospráv. V praxi by tak napríklad parkovali zadarmo alebo so zľavou, prípadne aj na miestach pre rezidentov. Ďalšou možnosťou je „vytvorenie miest len pre elektromobily“, uvádza sa návrhu akčného plánu.
Plánom ministerstva je aj prevziať inšpiráciu z Rakúska a obmedziť takzvané znečisťujúce vozidlá na vybraných úsekoch ciest – autá so spaľovacími motormi by tak jazdili napríklad na diaľnici pomalšie. Kde presne a odkedy, zatiaľ nevedno.
Bus pruhy pre elektroautá
Zaujímavým benefitom pre fanúšikov elektromobility by mohlo byť aj privilégium na využívanie bus pruhov pre zelené (alebo ak chcete environmentálne) značky. Samotné ministerstvo si však uvedomuje, že takéto opatrenie je možné len dočasne, pokým množstvo elektroáut neprekročí kritickú hranicu. Potom by už aj elektroautá, ktorých bude na cestách pribúdať stále viac, spomalili a upchali bus pruhy.
Úradníci navrhujú dve riešenia, ako obmedziť časovú platnosť využívania bus pruhov pre elektromobily. „Nastaviť sa to môže pevne určeným dátumom (napr. do 31.12. 2027), alebo množstvom áut na cestách (napr. 5% celkového vozového parku),“ píše sa v návrhu.
Najkontroverznejšou časťou pripravovaného akčného plánu je podpora vzniku nízkoemisných zón. Ministerstvo v návrhu explicitne spomínať možnosť stanoviť poplatky za vstup pre vozidlá na spaľovací pohon. Jedným dýchom však úradníci dodávajú, že výnimku by mohli mať obyvatelia danej časti obce či mesta.
Čo sa týka nízkoemisných zón, ide zatiaľ o prvotný návrh a na ďalšie detaily si budeme musieť počkať. Napríklad v nemeckých veľkomestách sú ekologické zóny dlhodobo riešené formou takzvaných emisných plakiet, ktoré si potrebujete zakúpiť pred tým, ako do nich autom vstúpite.
Posledným zo série návrhov ministerstva hospodárstva je znížiť diaľničné poplatky pre elektrické autá. Zatiaľ čo cena diaľničných známok sa má najnovšie do budúcna zvyšovať, pre majiteľov bezemisných áut by mohla neskôr naopak klesnúť.
Odpovedalo 4368 ľudí
Vylúčia plug-in hybridy
Ak budete chcieť využiť nové výhody, budete potrebovať zelené alebo takzvané environmentálne EČV – na Slovensku sa doteraz vydávali zelené tabuľky s evidenčným číslom vozidla, najnovšie zavedie štát pre elektroautá špeciálne označenia (EL a EV) a takéto ŠPZ-ky už nebudú farebne odlíšené. Pre účely výhod to však nebude podstatné, využívať ich budete môcť tak či tak. Rovnako tak budú nové výhody dostupné aj pre autá iných členských krajín EÚ so zelenými alebo „environmentálnymi“ EČV.
Novinoku je, že k environmentálnym EČV sa v budúcnosti nedostanú majitelia plug-in hybridov. Pre ne má platiť prechodné obdobie do konca roka 2024, po tomto roku už dostanú bežné ŠPZ bez výhod.