Nová generácia Dacie Duster by mohla byť predstavená v roku 2024 a aj s ohľadom na európsku environmentálnu politiku sa nevyhne elektrifikácii. Stále by však mala byť svojim zameraním, schopnosťami a dostupnosťou „rovnakým autom“.
Práve týmito slovami potvrdil budúcu generáciu mimoriadne obľúbeného rumunského SUV v rozhovore pre britský týždenník Autocar produktový manažér modelu Duster Julien Ferry. „Jeho úlohou je poskytnúť veľmi dobrý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Musí osloviť zákazníkov hľadajúcich jednoduchý automobil, ktorý sa nestratiť v teréne,“ dodal Ferry.
Zástupca Dacie v interview zároveň potvrdil, že schopnosti auta mimo asfalt budú prioritou aj v prípade nástupcu súčasného auta. Aktuálna Dacia Duster vo verzii 4x4 je momentálne jedným z najlacnejších automobilov s pohonom všetkých kolies, pričom Julien Ferry o nej hovorí ako o „najlepšom nešpecializovanom terénnom stroji“. A táto receptúra ostane na základe priania zákazníkov zachovaná.
CMF-B + CMF-BEV
Základom chystaného Dustera sa stane modulárna platforma CMF-B, ktorú okrem Renaultu Captur II, Nissanu Note, Clia V či crossoveru Arakana využíva tiež nové Sandero a nedávno predstavený Jogger. Práve táto technika otvorí Dacii cestu k elektrifikácii, zatiaľ ale netušíme, čo presne bude mať Duster pod kapotou.
Kým Jogger dostane atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra, dva elektromotory a malý lítium-iónový akumulátor, Duster by už teoreticky mohol dostať dobíjaciu batériu a navyše modernejší a výkonnejší preplňovaný trojvalec s objemom 1,2 litra.
A samozrejme nič nebráni vývoju kompletne elektrického modelu. Priamo z CMF-B je totiž odvodená platforma CMF-BEV, ktorú dostane napríklad pripravovaný elektromobil Renault 5. Práve v jeho prípade materská automobilka už potvrdila, že dostane relatívne veľké 16 a zrejme i 17-palcové disky. Inak povedané, pod blatníkmi sa hravo ukryjú veľké kolesá s pneumatikami s vysokým profilom, čo je pre crossover či SUV výhodné pre zachovanie vizuálnej príťažlivosti.
Háčik je akurát v tom, že CMF-BEV nie je prispôsobená pohonu oboch náprav, respektíve v zadnej časti nemá miesto pre druhý elektromotor. Niečo také zvláda až väčšie šasi s označením CMF-EV, ktoré bude ukryté pod chystaným SUV športovej značky Alpine.
Cena elektrického Dustera by tiež nemala byť vysoká a Julien Ferry sa pritom odvoláva na batériovú Daciu Spring. „Aj keď boli elektromobily veľmi drahé, vidíte, že cenovka Springu je celkom nízka na to, o aké auto ide,“ pripomína Ferry, aj keď je nutné pripomenúť, že v tomto prípade je nižšia cena vykúpená malou kapacitou akumulátorov a tým pádom i malým dojazdom (reálne okolo 180 km).
zdroj a ilustrácia: Autocar