Mate Rimac v rozhovore s britským týždenníkom Autocar nedávno priznal, že ich budúce auto nemusí získavať elektrickú energiu klasicky z batérií. „Rimac nie je výhradne elektrický. Robí to, čo je v danej chvíli nezaujímavejšie,“ oznámil prekvapivo chorvátsky úspešný podnikateľ a zároveň šéf Bugatti.
Rimac prezradil, že jeho zamestnanci skúmajú životaschopnosť novej prevratnej technológie výroby elektrickej energie pomocou uhlíkových nanotrubíc z tekutých palív.
Aj keď detaily v interview nerozoberal, naznačil, že firma Rimac nadviazala spoluprácu so startupom, ktorý experimentuje s novou spomínanou technológiou, pri ktorej dochádza k „prehriatiu tekutých palív“, pri ktorej sú nanotrubičky schopné vyrobiť elektrickú energiu s účinnosťou až 80 percent.
Ako príklad Chorvát spomenul naftu, vodík a skvapalnený plyn, pričom táto „elektráreň“ by na palube mala byť schopná nahradiť batérie.
Zbavíme sa ťažkých batérií?
Rimac pripúšťa, že vedľajším produktom tohto procesu je CO2 a ďalšie plyny, ich množstvo má byť ale „neporovnateľne menšie v porovnaní s akýmkoľvek spaľovacím motorom“. Aj preto verí, že táto technológia má potenciál významne ovplyvniť automobilový priemysel tým, že by z auta odstránila ťažké batérie.
Šéf Rimacu a Bugatti to síce explicitne nespomína, predpokladáme ale, že by jeho vývojové oddelenie mohlo pracovať s technológiou popísanou v roku 2021. Prišli na ňu vedci z univerzity MIT, ktorí zistili, že ponorenie uhlíkových nanotrubíc do istého typu kvapaliny spôsobí, že táto konštrukcia z nej začne „vyťahovať“ voľné elektróny.
Je to v podstate elektrochemický proces, pri ktorom začnú nanotrubicami prúdiť termoelektrické vlny vytvárajúce elektrický prúd. Zároveň odhalili, že ak je časť trubičiek potiahnutá polymérom na báze teflónu, vytvorí to asymetriu, pri ktorej začnú elektróny prúdiť požadovaným smerom z potiahnutej časti do nepotiahnutej.
Podstatné na tom je, že samotné nanotrubice je možné vyrábať okrem iného z oxidu uhličitého zo vzduchu, takže teoreticky má celá konštrukcia šancu byť uhlíkovo neutrálna a vyrábať elektrinu v zásade z akejkoľvek kvapaliny schopnej dodávať procesu dostatok voľných elektrónov.
zdroj: Autocar