Autá s volantom vpravo sú na našich cestách hrozbou! V bežnej premávke určite. Pre motoršportové účely, alebo tuning a uzavreté cesty s tým nemáme problém.
Väčšina z nás redaktorov v Topspeede nesúhlasí, aby bolo možné prihlásiť auto s volantom vpravo. Mali by na to zaviesť prísne pravidlá a povoliť napr. len prihlásenie zaujímavých áut (na ktoré by úradníci museli vytvoriť zoznam podľa prísnych pravidiel), nie masovky. Celkom otvorený som napríklad aj terénnym autám, ktoré sú využívané hlavne v lese. Ale tam pokojne stačili "C" značky.
Majitelia áut s volantom na pravej strane už dlhé roky tvrdia, že sú v nevýhode. Na Slovensku im doteraz zákon nedovolil takéto auto prihlásiť. Štát zákaz obhajoval najmä zložitosťou šoférovania. To sa okrem iného prejavuje pri predbiehaní, keď má vodič obmedzený výhľad. "Našim hlavným argumentom proti schváleniu registrácií a bezpečnosti vozidiel bola bezpečnosť cestnej premávky," povedala Zuzana Viciaňová, hovorkyňa ministerstva dopravy. Európske inštitúcie tento argument neakceptovali. Odôvodnili to tým, že tieto autá po slovenských cestách už aj tak jazdia na zahraničných značkách, a tak prišiel okamžitý pokyn na nápravu. Aspoň z ich pohľadu...
Odpovedalo 528 ľudí
"Povoliť preregistráciu vozidiel, ktoré majú riadenie na pravej strane. Aktuálne je návrh v medzirezortnom pripomienkovom konaní a jeho účinnosť sa predpokladá na máj 2018," doplnila Viciaňová.
Úplná legalizácia týchto áut pravdepodobne prinesie zásadné zmeny. Očakáva sa ich zvýšený dovoz. Ten doteraz brzdili drahé poistky. Väčšina z týchto áut následne po vypršaní anglickej STK skončila u nás na diely.
Poviem sám za seba. Je mi fakt ľúto, že sa napr. Supra, Skyline atď. nedajú postaviť na slovenské značky. Obávam sa však toho, že naši spoluobčania iba za cenu ušetriť pár stoviek budú jazdiť po našich cestách vysmiati a vytvárať potenciálnu hrozbu.
Mnoho zo zástancov mi možno bude oponovať, že jazdiť s takým autom nie je vôbec žiaden problém. V bežnej premávke v meste, alebo na diaľnici možno nie. Ale príde horšia križovatka, okreska a riziko sa priamoúmerne zvyšuje.
Jedným zo spôsobov, ako tomuto pre mňa neželanému javu zabrániť, je cestou poistky, ktorá by bola rovnaká, alebo vyššia, ako v pôvodnej krajine. Vtedy by zmysel vlastniť bežne dostupné auto úplne zmizol.
Prečo EÚ vo veľkom rieši nemožnosť registrácie auta s volantom vpravo, ale neriešia možnosť legalizácie úprav už u nás registrovaných áut, zdĺhavý a nákladný proces registrácie starých áut zo zahraničia a množstvo ďalších problémov, ktoré trápia slovenských motoristov?
Zdroj: noviny