Zatiaľ čo šéf koncernu Volkswagen – Oliver Blume – nedávno na konferencii v Berlíne opatrne naznačil, že o výrobe elektromobilu s cenou pod 20 tisíc eur ešte nebolo rozhodnuté, ale je presvedčený, že sa to jeho spoločnosti podarí v druhej polovici tejto dekády, konkurencia je evidentne ďalej.
Stellantis i Renault už predstavili konkrétne autá i termíny, kedy ich s uvedenou cenovkou dostanú na trh a samozrejme sa čaká tiež na to, s čím vyrukuje Čína.
Tamojší priemysel výstavbu prvých tovární v Európe ešte len chystá, takže pri importe čínskych elektromobilov na starý kontinent bude nutné nejaký čas pripočítať k základným cenám i náklady na prepravu, clo a iné režijné výdaje. To cenovky cestou k nám nepochybne navýši, ak ale európske značky dúfajú, že majú dostatok času na prípravu pred hlavným útokom Pekingu, je veľmi pravdepodobné, že sa mýlia.
Jedným z konkrétnych dôkazov sa možno už čoskoro stane Nammi 01. Pre nás v tejto chvíli neznáma značka vznikla v rámci koncernu Dongfeng Motor, ktorý vám naopak asi predstavovať nemusíme.
Kompaktný elektrický hatchback bol v premiére predstavený pred pár dňami na autosalóne v Kantone a v tejto chvíli čínsky koncern dokonca spustil objednávkový systém. Cena?Na domácom trhu 79 800 až 109 800 jüanov, v prepočte 10 180 až 14 tisíc eur!
Za túto čiastku dostanú domáci motoristi 4030 mm dlhý, 1810 mm široký a 1570 mm vysoký elektromobil s rázvorom 2660 mm. K tom 16- alebo 17-palcové hliníkové disky, asistenčné systémy a čiastočne autonómne riadenie úrovne a relatívne skromný elektromotor s výkonom 70 kilowattov, teda 95 koní. Napísané inak, je to auto o triedu väčšie a výkonnejšie ako Dacia Spring65 a má byť až o 2 tisícky lacnejšie.
V sérii máte batériu LFP s kapacitou 31,45 kWh, ktorú za príplatok môžete nahradiť väčšou jednotkou s 42,3 kWh. Podľa prehnane optimistickej čínskej normy CLTC to stačí na 330 až 430 kilometrov, čo je podľa WLTP zhruba 250 až 330 km. Stále je to ale v základnej konfigurácii viac ako má mať chystaný Citroën ë-C3 – jeho akčný rádius má byť len 200 kilometrov.
A zatiaľ čo Francúzi hovoria o cene 19 900 eur, Nammi 01 by mal byť na Slovensku ešte lacnejší. To nie je domnienka, ale informácia, ktorú nedávno zverejnilo naše zastúpenie čínskej značky na sociálnych sieťach. Konkrétne čiastku 18 990 eur s daňou a máme počítať i s väčšou 40-kilowatthodinovou batériou.
Pochopiteľne kvalitu auta z obrázkov nevyčítame, ale všimnite si niektoré detaily. Bezrámové okná, dvojfarebné lakovanie i čalúnenie interiéru, v súlade s dnešným trendom veľký stredový dotykový displej a automobilka navyše sľubuje batožinový priestor s objemom 945 litrov (nepochybne po sklopení zadných sedadiel) a 400-voltovú architektúru, takže podľa predbežných dát čínskeho ministerstva priemyslu a informačných technológií by ste mali v priebehu 8 minút získať dojazd 200 km.
Čo z uvedeného sa v budúcom roku, keď má Nammi 01 doraziť na slovenský trh, skutočne potvrdí, to si momentálne netrúfame odhadnúť. Ak ale sedí cena, už tá pomerne presne definuje hĺbku problému, do ktorého sa môžu niektoré európske koncerny prepadnúť, ak adekvátne a dostatočne rýchlo nezareagujú.
zdroj: Dongfeng