Karbónové vlákna si do bežných áut kvôli vysokej cene cestu zatiaľ nenašli. Nová technológia, ktorá kombinuje bavlnu s karbónom je, ale lacnejšia.
Karbón a karbónom vystužené plasty sú príliš drahé na to aby sa dokázali hromadne presadiť. S riešením však prišli nemeckí vedci. Tí vyvinuli organické vlákna, ktoré dajú materiálu podobné vlastnosti ako má laminát. Organické vlákna vyrábajú z materiálov ako bavlna, konope, ľan a drevo. Údajne nemajú takú pevnosť a životnosť ako karbónové vlákna, ale na druhú stranu majú jednu obrovskú výhodu a tou je cena. Navyše sú organické vlákna ekologické. Po skončení životnosti ich môžete spáliť bez toho aby vás hrýzlo svedomie, pretože po nich nezostáva takmer žiadne znečistenie.
Karbónové vlákna použili už v roku 1987 na stavbu Ferrari F40, a ani po 28 rokoch nie sú ničím bežným.
Nové organické vlákna je možné kombinovať s karbónovými. Výsledná pevnosť síce nedosahuje parametre čistého karbónu, ale ani od nich nemá ďaleko. Navyše, výsledok je stále o poznanie lacnejší. Ďalším vývojom sa môže medzera medzi karbón-organickými vláknami a čistým karbónom znižovať.
Tlačová správa hovorí o tom, že diely sú lacné, trvanlivé, dobre izolujú zvuk a sú omnoho ekologickejšie než tie z čistého karbónu. Na superšporty z organického karbónu to zatiaľ nevyzerá, ale v bežných vozidlách by sme sa takýchto dielov skôr či neskôr mohli dočkať. Tam je totiž kľúčová cena. To, že je organický-karbón o niečo menej pevný, než ten klasický, mu asi radi odpustíme.
Výskumníci budú prezentovať novú technológiu na veľtrhu nature.tec, ktorý sa uskutoční 16.1. až 25.1. v Berlíne. Návštevníci sa môžu tešiť na ukážky hotových autodielov z organického karbónu. Otázkou je, kedy sa dostane táto technológia do praxe a aká bude výsledná cena. Výhody plynúce z tejto technológie by boli obrovské. Odľahčenie automobilov by znamenalo nie len zníženie spotreby, ale aj výrazné zlepšenie jazdných vlastností.
Zdroj: frauenhofer, autoforum