Zdá sa, že Slovensko zmení kurz a namiesto najväčšej podpory elektromobilov dá prednosť vodíkovým autám. Vyplýva to z vyjadrení aktuálneho ministra hospodárstva SR, Richarda Sulíka. Ten zdôraznil, že elektromobily majú aj po rokoch vývoja výrazné slabiny a omnoho rozumenšjšou voľbou sa nakoniec javia autá na vodíkový pohon. Podpora elektromobility sa tým samozrejme nekončí, viac ako samotné autá však bude Slovensko údajne podporovať skôr infraštruktúru a výstavbu nabíjacích staníc.
Proti Európe
Najnovšie Sulíkove vyhlásenia pritom nekorešpondujú s postojmi EÚ, ktorá elektromobily naopak stále favorizuje. A ak je reč o vodíku, jeho budúcnosť vidia eurokomisári skôr v nákladnej, prípadne diaľkovej autobusovej doprave. Aj samotné Nemecko v pozícii európskeho automobilového lídra verí elektromobilite viac ako vodíkovým autám a masívne dotuje nielen výstavbu infraštruktúry, ale aj predaj samotných elektrických áut. Dotáciu na ne dokonca plánuje ešte zvýšiť. Naopak, autá so spaľovacími motormi sa podpory zo strany Nemecka nedočkajú. Iný názor majú samozrejme európske automobilky volajúce po podpore predaja úsporných áut, bez ohľadu na palivo, ktoré používajú.
Vodík stále vyrábame „špinavou cestou“
Európska komisia má s vodíkom ten problém, že sa stále vyrába pomerne neekologickými spôsobmi. Ak by sa produkoval z obnoviteľných zdrojov (veterné či prílivové elektrárne), dostalo by sa mu výraznejšej podpory ako alternatívy k súčasným elektromobilom. Momentálne sa však údajne až 95 % vodíka vyrába z fosílnych palív, čo je neprijateľné. Z čoho presne sa však momentálne vyrába elektrická energia potrebná na nabíjanie elektromobilov, zostáva akosi v pozadí problému. Každopádne, cieľom je výroba vodíka z obnoviteľných zdrojov, čo by ho v budúcnosti mohlo skutočne pasovať do úlohy hlavného hrdinu v boji proti dekarbonizácii Európy.
Dopyt určuje úroveň „čistoty“
Odborníci v oblasti energií prízvukujú, že proti vodíku hrá zatiaľ aj relatívne malý dopyt po vodíkových autách a z toho vyplývajúci malý tlak na výstavbu vodíkovej infraštruktúry. Ak sa podarí presadiť vodíkové autá v širšom meradle, príde aj hustejšia sieť vodíkových „čerpacích“ staníc a prudký rozvoj vodíkových technológií. Ruka v ruke s tým príde aj zlacnenie technológií. Rovnako ako v prípade elektromobilov. V konečnom dôsledku tak bude presadenie jedného či druhého pohonu opäť viac v rukách politikov ako samotných vedcov. Zatiaľ je zaujímavým faktom to, že Slovensko aspoň zdanlivo obracia kurz a okrem elektrickej energie začína stále častejšie hovoriť aj o vodíku. Slovenský minister hospodárstva dokonca vyhlásil, že v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach plánuje zriadiť Centrum pre výskum vodíka.
zdroj: TASR, Reuters