Americký magazín Road & Track dostal príležitosť vyspovedať nového technického riaditeľa automobilky, Riuičiho Umešita. Len tak na okraj, to „nového“ berte s rezervou. Pre Mazdu pracuje už od roku 1988 (!) a toto je pre neho presun na novú pozíciu.

Je zrejmé, že z tohto postu dohliada okrem iného aj na vývoj novej piatej generácie MX-5, a pravé týmto smerom sa snažili redaktori stočiť rozhovor.

Cenová dostupnosť zábavy je alfou i omegou MX-5

Prečo? Ak sa musíte pýtať, potom je to asi jedno. Ale MX-5 (alebo tiež Miata) je jedným najpredávanejších a najúspešnejších športových áut na svete, nehovoriac o tom, že zároveň jedným z najlepších, aj keď neoplýva závratnými výkonmi.

Od jej uvedenia v roku 1988 sa predalo viac ako 1,2 milióna kusov a aj vďaka tomu ostáva tento malý roadster základným kameňom Mazdy a jej prísľubom predať vám cenovo dostupné potešenie z jazdy.

Miatu definuje hlavne jedna vlastnosť

Čo definuje MX-5? Povedal by som, že to najdôležitejšie je, že je ľahká. A druhou najdôležitejšou vecou je, že je... ľahká,“ hovorí Umešita a dodáva. „To je skrátka kľúč. Nech bude budúca MX-5 akákoľvek, musí byť veľmi ľahká.“

Asi tušíte, že inštalácia elektrického alebo elektrifikovaného pohonu by túto dnes extrémne nedostatkovú vlastnosť rozbilo na prach. Mazda má však s odolávaním tlaku na zvýšenie hmotnosti Miaty a na to, aby bola komplikovanejšia, veľké skúsenosti a navyše i zastanie v najvyšších kruhoch.

Neustúpime

Keď sme začali navrhovať štvrtú generáciu (ND – pozn. red.), objavili sa požiadavky zo Spojených štátov, aby bolo auto väčšie a aby sme zvýšili jeho výkon,“ pridáva sa k debate šéf dizajnu Masaši Nakajama. „Tak som sa ich opýtal: Vážne chcete Harley- Davidson?

Ak sa trochu orientujete v rôznych generáciách MX-5, asi vám nemusíme vysvetľovať, ako to dopadlo. Posledná generácia bola v porovnaní s predchádzajúcim modelom nakoniec menšia a ľahšia!

Pomôže len väčší objem

Súčasný pomer výkonu a hmotnosti je dostatočný,“ vysvetľuje opäť technický riaditeľ. „Nemyslíme si, že potrebujeme silnejší motor.“ Problém je akurát v tom, že ak si má MX-5 zachovať spaľovaciu jednotku, bude zároveň musieť plniť prísnejšie emisné limity. Konkrétne Euro 7 i kalifornský LEV IV. Je možné niečo také dosiahnuť?

Podľa Riuičiho Umešita je. Automobilka pri tom využije novú generáciu motorov Skyactive Z, ktoré budú pracovať s technológiou nazvanou Lambda 1. Tieto pohonné jednotky majú byť schopné pracovať s chudobnou zmesou, pričom elektronika sa zároveň bude starať o to, aby bol agregát schopný držať sa v celom spektre otáčok pri stechiometrickom pomere, teda čo najbližšie ideálnemu pomeru benzínu so vzduchom.

Ak prejdeme k technológii Lambda 1, výkon motora prirodzene klesne,“ pripúšťa Umešita. Má však riešenie. „Aby sme tomu zabránili, definovali sme objem pohonnej jednotky na 2,5 litra. Vďaka tomu bude dobrý výkon i spotreba.

Pozoruhodné je tiež odhodlanie technického riaditeľa naďalej montovať do MX-5 klasickú manuálnu prevodovku. Čo je ďalšia vec, ktorá sa na trhu škrteného emisnými limitmi udrží len veľmi ťažko. Pre Umešitu je to však po hmotnosti a spaľovacom motore tretí kľúčový prvok. Spojenie šoféra s autom, známe „Jinba Ittai“.

Skúšame všetko, klasika ale zatiaľ víťazí

Ak by boli zakázane všetky spaľovacie motory, potom by sme nemali na výber,“ pripomína Umešita. „A náš technický tím samozrejme študuje oba spôsoby pohonu, batériový i klasický. Ale nech robíme čokoľvek, Miata so spaľovacím motorom je ľahšia,“ uzatvára debatu.