Priaznivci klasických Lotusov sa musia pri zmienke o hmotnosti „pod 1600 kg“ len smutne pousmiať. Ešte pred dvoma rokmi vyrábaný Elise mal v základnom prevedení len 860 kg a práve ľahkosť bola tým, čo definovalo túto značku a jej DNA.
Najnovšie modely vyvíjané pod dohľadom čínskeho Geely prepriahli na baterky, takže napríklad SUV Eletre prekračuje hranicu 2,6 tony (!) a odvodená limuzína Emeya je ľahšia len o desiatky kilogramov.
Koncept Theory 1 je samozrejme so svojou váhou v porovnaní so starými hračkami na okresky na dvojnásobných číslach, ale medzi elektromobilmi ide o pozoruhodne ľahké auto.
Má dĺžku 4490 mm, šírku rovné dva metre, výšku len 1140 mm a rázvor náprav 2650 milimetrov. Jeho základom je kompozitová vaňa vyrobená z recyklovaného karbónu, zatiaľ čo karosérie kombinuje celulózový kompozit a polykarbonáty.
O pohon oboch náprav sa stará dvojica elektromotorov so systémovým výkonom až 1000 koní, ktoré dokážu zariadiť zrýchlenie z miesta na stovku „pod 2,5 sekundy“, zatiaľ čo maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 320 kilometrov za hodinu.
Elektrické jednotky čerpajú energiu z lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 70 kilowatthodín, ktorý podľa normy WLTP stačí na dojazd 402 kilometrov.
Vpredu i vzadu pracujú dvojité lichobežníkové závesy spojené s adaptívnymi tlmičmi, zatiaľ čo o spomalenie sa starajú brzdy AP Racing so šesťpiestikovými strmeňmi na prednej náprave a vo všetkých rohoch sú kotúče s priemerom 390 milimetrov. Theory 1 využíva 20-palcové (vpredu), respektíve 21-palcové disky s pneumatikami Pirelli P Zero Ultra High-Performance. Riadenie je elektromechanické, typu drive-by-wire.
Interiér konceptu je trojmiestny s vodičom uprostred a sedadlami spolujazdcov posunutými mierne dozadu, teda v rovnakej konfigurácii, ako to mal McLaren F1 či jeho nepriamy duchovný nástupca od rovnakého tvorcu GMA T.50.
Pozoruhodná je tiež bezpečnostná výbava. Koncept má až štyri lidary, šesť kamier s vysokým rozlíšením a milimetrové radary s dlhým a krátkym dosahom. Lotus preto dokáže detailne skenovať okolie až do vzdialenosti 200 metrov v každom smere, a to aj v nepriaznivom počasí či v noci.
Aj keď je Theory 1 len štúdia, mnohé nápady využité pri jeho konštrukcii by sa mali objaviť v športovom Lotuse Type 135, ktorý v roku 2026 nahradí vyššie spomínaný Elise. Domáce britské média sú však zatiaľ zdržanlivé a tvrdia, že nad týmto konkrétnym programov zatiaľ visí príliš veľa otáznikov.
zdroj: Lotus