Tá zmena, respektíve to konkrétne „čosi“, je podľa všetkého výrazne dostupnejšia technika. Inak povedané, zásadne lacnejšia základná platforma pre elektromobily. Ford na nej skutočne pracuje a je zaujímavé (a asi len málo prekvapivé), že vývoj nového šasi vedie bývalý zamestnanec Tesly, Alan Clarke.

Britskému týždenníku Autocar to potvrdil šéf Fordu zodpovedný za elektromobily, Marin Gjaja, ktorý sám nedávno priznal, že snaha preklopiť celú značku na batériový pohon do roku 2030 bola chyba.

Nielen pre Fiestu

Chystaná platforma však nemá byť použitá len pre vývoj elektrického auta veľkosti Fiesty. Jej modularita by mala umožniť navrhnúť a postaviť tiež batériového nástupcu Fordu Focus a budúcu náhradu Pumy, ktorá aj v súčasnej generácii čoskoro dorazí na trh v elektrickej verzii.

Gjaja v rozhovore ďalej priznáva, že Ford momentálne nemá cenovo dostupné produkty v segmente elektromobilov a nutne ich potrebuje. „Byť cenovo dostupný je pre nás v tejto chvíli kľúčové, aby sme mohli byť ziskoví,“ dodáva šéf elektrickej divízie.

Projekt skunkworks

Prvý automobil postavený na novej platforme by sa mal objaviť na trhu koncom roka 2026 alebo začiatkom 2027, potvrdzuje Marin Gjaja. Ako prví ho však dostanú zákazníci v Spojených štátoch, respektíve je určený pre severoamerickú klientelu. A pozícia Clarka? Je zjavne veľmi dôležitá.

„Do Fordu prišiel pred pár rokmi a snaží sa postaviť najefektívnejšiu elektrickú platformu na svete,“ naznačuje Gjaja. Pripravovanú architektúru pritom pracovne nazýva „skunkworks“ a má automobilke pomôcť v prvom rade rozšíriť portfólio smerom k menším modelom, ale technologicky samozrejme tiež zdokonaliť všetky budúce elektromobily.

Vývoj novej platformy nedávno priznal tiež generálny riaditeľ koncernu, Jim Farley. Prezradil, že všetky tímy zamerané na elektromobily sa „nemilosrdne zameriavajú na cenu a efektivitu chystaných produktov“, aby bol Ford schopný čeliť konkurenčnému tlaku Číny i Tesly.

Marin Gjaja zároveň oznámil, že nová architektúra bude pravdepodobne využívať lacnejšie batérie typu LFP, ktoré síce majú nižšiu energetickú hustotu, ale sú zároveň odolnejšie a dostupnejšie.

zdroj: Autocar