"Escala signalizuje návrat značky na špičku prémiovej triedy,“ uviedol Johan de Nysschen, prezident Cadillacu.
Cadillac Escala je tvarom karosérie najbližšie Jaguaru XJ. Na rozdiel od Brita je však Američan liftback.
Z užívateľského hľadiska je najzásadnejší rozdiel v prístupe do kufra. Jaguar XJ vzadu napriek splývajúcej zadnej časti otvára len samotné veko, Escala je pre zvýšenie praktickosti navrhnutý ako liftback. A to je pre túto triedu áut prelomové! No keď uvedieme A, treba doplniť aj B. Prečo by to pre krásu dizajnéri hneď nezabili tým, že prístup do kufra je tu rovnaký ako na Nissane GT-R35? Teda, že nakladacia hrana je vo výške snáď aj viac než meter?! Toto budúcich limo vodičov iste vôbec nepoteší...
V8 s vypínateľnými valcami
Pod kapotou bude stále veľký motor. V8 s vypínateľnými valcami. S malým preplňovaným štvorvalcom by to žiadny náročný Američan predsa nekúpil. Escala predstavuje dizajnový smer, ktorým sa chce Cadillac v nie tak vzdialenej budúcnosti uberať. Escala je na bežné európske pomery obor. S dĺžkou 5350 mm sa nestratí ani na amerických cestách. Karoséria je typu liftback, a Američania ním chcú konkurovať aj Porsche Panamera. Tá je síce o poznanie kratšia, no cenovo bude na podobnej úrovni. Dizajn Escaly sa mi veľmi pozdáva a dúfam, že ho pri sériovom aute veľmi nepozmenia. Až na ten prístup do batožinového priestoru. Azda nik nechce auto, do ktorého sa nakladá asi tak pohodlne ako do pickupu bez sklopeného zadného čela, však?
Budúcnosť dizajnu Cadillacov môžeme vidieť najmä vpredu, i keď by ste chvíľu asi váhali, kam ho zaradiť. Malý znak to z diaľky rozhodne neuľahčí. Vzadu je vidieť súčasný dizajnový jazyk značky Cadillac a týka sa to nielen svetiel. Interiér sa snaží skombinovať 2 odlišné svety. Prvý je orientovaný iba na vodiča a druhý je príprava pre osobného šoféra a pre pasažierov sediacich vzadu. Pred šoférom sú tri zakrivené obrazovky, zobrazujúce všetky potrebné informácie. Volant pripomína volanty vo veteránoch zo 40-tych rokov. Vzadu sú len dve sedačky, tak ako sa to na správnu limuzínu patrí. Pre pasažierov vzadu sú k dispozícii tri obrazovky, dve opierkach hlavy predných sedadiel a jedna v lakťovej opierke. Pod kapotou Escaly debutuje dlho očakávaný dvoma turbami preplňovaný 4,2l V8. Konkrétne parametre o motore a prevodovke zatiaľ neunikli.
Či sa Escala dostane takto do sériovej výroby, nevieme. A nevedia to asi ani v GM. Rovnako ani to, či sa tak bude volať. Skloňuje sa totiž i názov CT8, alebo CT9. Z môjho pohľadu by posledné spomínané označenia vzhľadom na SUV Escalade boli rozumnejšie riešenia.
Tvarovo je Escala mimoriadne vydarený kúsok. Ale to boli všetky ostatné tri koncepty amerického luxusného výrobcu. A žiaľ, žiaden z nich zatiaľ vo výrobe nie je...