Vyzerá to, že debata o preprave batériových áut na trajektoch ešte zďaleka neskončila. Do pozornosti sa pritom dostala v prvom rade po vyhorení a potopení nákladnej lode Felicity Ace, ktorej pomohli na dno Atlantiku „neuhasiteľné“ elektromobily. A následne tiež nedávne zákazy a obmedzenia pri preprave týchto vozidiel zo strany nórskych lodiarov.
Kým Höegh Autoliners (pracuje pre BMW či VW) odmieta prepravovať ojazdené elektromobily, Havila Kystruten ich zakázala úplne bez ohľadu na stav ich tachometra. A práve do tohto stavu sa objavujú nové správy popredných spoločností, ktoré tiež prevádzkujú veľké trajekty v Severnom a Baltickom mori.
„Majitelia elektromobilov si svoje vozidlo na palubu lodí Color Line vziať môžu,“ hovorí pre nemeckú stránku Automobilwoche výkonný riaditeľ nemeckého zastúpenia tejto spoločnosti Dirk Hundertmark. Pripomína ale, že pri preprave platia prísne pravidlá týkajúce sa napríklad nabíjania. „Najčastejšou príčinou požiarov elektromobilov je proces nabíjania. Preto nie je na palube z bezpečnostných dôvodov povolené,“ upozorňuje.
Iné firmy pritom rovnako tvrdé pravidlá nevyžadujú. Napríklad spoločnosť Wallenius Wilhelmsen na svojich stránkach uvádza, že v rámci rozšírených služieb zákazníkom elektromobily či plug-in hybridy pred dodaním kľudne pripoja aj na nabíjačku, pri preprave sa však ich batérie nesmú nabíjať na viac ako 70 percent.
Lodiari sa v takýchto prípadoch spoliehajú na zvýšené bezpečnostné opatrenia. „Paluby sme vybavili špeciálnymi monitorovacími zariadeniami, ktoré včas odhalia nebezpečné plyny vznikajúce pri prehriatí lítiových batérií,“ hovorí Dirk Hundertmark a dodáva: „Požiarna hliadka navyše pravidelne kontroluje paluby, aby včas odhalila akékoľvek neobvyklé udalosti.“
Voľnejšie pravidlá má zatiaľ tiež švédska lodná prepravná spoločnosť Stena Line. „S elektromobilmi sme doteraz nemali žiadnu negatívnu skúsenosť. Preto nemáme obmedzenia týkajúce sa ich prepravy a ani ich neplánujeme.“
Rovnako to vidí tiež dánska firma Scandlines a v odpovedi nemeckej stránke Automobilwoche stručne píše: „Naďalej prepravujeme všetky typy vozidiel. So spaľovacím motorom, hybridy i elektromobily.“ Dáni navyše scenár nákladnej lode Felicity Ace vylučujú. „V prípade požiaru by náš trajekt okamžite zastavil v najbližšom prístave, ktorý je na našich trasách vždy vzdialený maximálne 45 minút plavby.“
Oficiálne vyšetrovanie nehody pri Azorských ostrovoch, pri ktorom išlo ku dnu okolo 4000 nových áut koncernu VW v hodnote 360 miliónov eur, zatiaľ ukončené nebolo. Otázkou však je, či vôbec bude možné. Až 200-metrová loď sa totiž potopila približne 400 km od spomínaných ostrovov, do hĺbky 3000 metrov, navyše na dno s členitým, skalnatým dnom.
A automobilový priemysel je aj kvôli tomuto incidentu prinajmenšom znepokojený. „Znamenalo by to menej prepravných kapacít, čo by ešte viac zasiahlo naše odvetvie, ktoré už dnes bojuje s nedostatkom nákladných vozidiel,“ hovorí Romain Leblanc, európsky riaditeľ jedného z najväčších poskytovateľov aukcií ojazdených vozidiel BCA. „Ak by lodiari prestali prepravovať nové elektromobily, zvýšený dopyt po preprave na bežných cestách by viedol k vážnej kríze v doprave. Dôsledky pre celé odvetvie by boli tvrdé,“ upozorňuje Romain Leblanc.
zdroj: Automobilwoche, Color Line, Wallenius Wilhelmsen, Reuters