Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) vypustila údaje za október a súhrnné čísla za prvých desať mesiacov tohto roka. Z nich vyplýva, že celkový počet predaných nových áut v EÚ a ďalších štátoch starého kontinentu sa stabilizoval, dokonca mierne narástol – medziročne o 0,7 percenta (v únii) a o 0,9 percenta, ak budeme počítať tiež Island, Nórsko, Švajčiarsko a Britániu.

Aby sme boli konkrétni, v absolútnych čísla si motoristi v EÚ kúpili od januára do októbra 8 856 195 vozidiel (vlani 8 796 935) a vrátane spomínaných štátov mimo úniu to bolo 10 821 299 áut (vlani 10 724 851 ks).

Pokiaľ ide o elektromobily, v októbri záujem o ne medziročne mierne stúpol, konkrétne sa ich podiel zvýšil zo 14,2 na 14,4 percenta, ak sa ale pozrieme na súhrnné registrácie, batériové vozidlá stále padajú.

Kým vlani (od januára do októbra 2023) sa ich predalo 1 232 937, za prvých desať mesiacov tohto roka ACEA zaznamenala „len“ 1 172 737 registrácií. To je o 4,9 percenta horší výsledok. Ten sa zmierni, ak započítame Britániu a spol., stále sa však predalo o 1,7 percenta menej batériových vozidiel ako v minulom roku.

Súčasný stav najviac ovplyvňuje Nemecko. Predaj čisto batériových vozidiel sa tam medziročne prepadol zo skoro 425 tisíc na necelých 312 tisíc vozidiel (mínus 26,6 %), pričom záujem o tento typ automobilov opadol v ďalších jedenástich štátoch EÚ. Z veľkých trhov naopak poskočilo hlavne Belgicko (zo 77 tisíc na 109 tisíc) a Dánsko (zo 45 tisíc na skoro 70 tisíc), ani tieto čiastkové zlepšenia však nedokázali zvrátiť celkový pokles.

Trhu zatiaľ jednoznačne dominujú autá so spaľovacími motormi. Ich podiel medziročne logicky stúpol z 86 na takmer 87 percent, keďže elektromobily stratili a v porovnaní s prvými desiatimi mesiacmi roku 2023 aktuálne spadli s podielom zo 14 na 13,2 percenta.

Spaľovacie motory strácajú len zdanlivo

Pokiaľ ide o ostatné typy pohonu, zdá sa, že benzínové a naftové motory dramaticky prehrávajú. Tie prvé o 4,7 a druhé dokonca o 10,8 percenta. Problém je ale v metodike ACEA, ktorá zaraďuje medzi hybridy i vozidlá s mild-hybridnou technikou.  Aj to je dôvod, prečo podiel týchto vozidiel medziročne stúpol skoro o 20 percent.

Plug-in hybridy naopak mierne strácajú. Medzi rokmi 2023 a 2024 o necelých 8 percent, ale so započítaním Británie, Nórska, Islandu a Švajčiarska sú v mínuse len o 4,1 percenta.

zdroj: ACEA