Celovečerné filmy podľa skutočnej udalosti lámu rekordy. Podarí sa to aj tu?
Aké bude obsadenie? Po rôznych špekuláciách to podľa neoficiálnych fotiek vyzerá tak, že známeho testovacieho jazdca Fordu Kena Milese si zahrá Christian Bale, Carolla Shelbyho stvárni Matt Damon, Enza Ferrari hrá Remo Girone a Henryho Forda mladšieho Tracy Letts.
Dokonca ani názov tohto dlho očakávaného filmu nie je na 100 % istý. Môžu ho ešte do premiéry zmeniť.
O réžiu sa stará James Mangold. Ak by sme sa na udalosti mali letom svetom pozrieť, prezradíme len toľko, že automobilke Ford sa s ich slávnym typom GT40 mk2 (7,0 V8) podarilo v daný rok obsadiť všetky prvé 3 miesta v pretekoch. Posádky tvorili Bruce McLaren + Chris Amon (360 kôl); Ken Miles + Denny Hulme (360 kôl); Ronnie Bucknum + Dick Hutcherson (348 kôl). Bolo to vôbec prvýkrát v histórii, keď sa americká značka postavila na všetky stupne víťazov. Na natáčaní sa údajne ako partneri aktívne podieľali obe značky.
Čo rivalite predchádzalo?
Všetko má svoj príbeh a my vám ho prinášame v skratke. Písal sa ešte rok 1963, kedy si Henry Ford II a Lee Iacocca (tvorca Mustangu) zaumienili kúpiť Ferrari, ktorými chceli vstúpiť do sveta horúcich kolies, do sveta pretekov GT. A chceli to rýchlo a jednoducho. Prakticky si chceli kúpiť mozgy, skúsenosti a zdroje na to, aby to dosiahli. Ferrari sa dokonca aj nechalo počuť z iného zdroja, že by o zlúčenie s Fordom stálo. Pravdepodobne za to mohli finančné dôvody. Z toho vyplýva, že obe strany mali záujem o blízku spoluprácu.
V apríli toho istého roku bol vedúci Ford Italy Phil Paradise vybraný, aby prvotne oslovil Ferrari. Oficiálne rokovania začali už v máji, kde Ford zastupoval už Donald Frey. Okrem iného sa rozbehlo oceňovanie majetku, rokovaní sa zúčastňovali aj právnici, či poprední konštruktéri. Frey prespával v Modene a každý deň dochádzal do Maranella, kde sa ďalej tvrdo rokovalo o podmienkach prevzatia. Pracovné rokovania vďaka nočnému vtákovi Enzovi Ferrarimu pretrvávali niekedy do skorého rána. V sumáre to vyústilo do návrhu, v ktorom Ferrari chcel 16 miliónov, no Ford ponúkal len 10 miliónov dolárov. Samozrejme, stále ostal priestor na dohadovanie.
Diskutovalo v dvoch rovinách. V prvej rovine o výrobe civilných áut a v druhej rovine o pretekoch. Frey však asi až priveľmi s Ferrarim diskutoval o pretekoch. Išlo prevažne o tému Ferrari v Indianopolise, alebo vozidlách Ford na pretekoch LeMans. A práve tu Ferrari začal pochybovať o celom zlúčení, keďže si uvedomoval možný konflikt záujmov so Shelbym.
Pýtate sa prečo ešte Ferrari uvažoval nad zlúčením? Vraví sa, že nebohý pán Enzo Ferrari vnímal starého Henryho Forda ako vzor a automobilku plne rešpektoval. Spoluprácu vnímal ako ideálnu kombináciu masového výrobcu automobilov a tým plynúcim kapitálom s jeho doslova umeleckými dielami. Rozhodne sa však nechcel podrobiť veľkosériovej výrobe civilných áut.
Rokovania nečakane po 10 dňoch skončili. V sobotu ráno dostal Frey telefonát od právnika Ferrari, ktorý oznámil, že žiadna dohoda nebude. Henry Ford II zúril.
To vyústilo, že v júni toho roku Frey odcestoval do Anglicka, kde uzavrel dohodu s Johnom Wyerom a Ericom Broadleym. A tak vznikla spoločnosť Ford Advanced Vehicles, ktorá priviedla Ford na stupne víťazov v Le Mans 1966.
Pozrite si jeden z mnoho dokumentov o Le Mans 1966.
Zdroj: csfd.cz, imdb.cz, autoweb.cz, sportcars.tv
Foto: motorauthority.com