Nissan si na seba pred pár rokmi ušil bič v podobe sľubu, že bude od roku 2030 v Európe predávať už len elektromobily. Nebol v tom sám, na rozdiel od ostatných automobiliek však svoje plány neprehodnotil ani po opadnutí záujmu zákazníkov o tento typ pohonu.
Čo to pre Japoncov znamená, nie je ťažké domyslieť si, problém je však v tom, že Nissan nie je v najlepšej ekonomickej kondícii a navyše sa začal odkláňať od dlhoročného aliančného partnera, teda koncernu Renault. V jednej chvíli sa zdalo, že by mohol nadviazať nový vzťah z Hondou, ale po minulom týždni a aktuálnej správe je zrazu všetko inak.
Leaf, Juke, Micra a... Pixo?
Z pozície generálneho riaditeľa odstúpil Makoto Ušida, pytačky s Hondou patria podľa všetkého histórii a Nissan zrazu začal naznačovať, že spolupráca s Francúzmi nielenže nekončí, ale bude sa prehlbovať.
Automobilka totiž pred pár dňami odhalil nový Leaf, v predstihu ukázala prvú fotku elektrického crossoveru Juke a spolu s nimi predviedla aj chystanú elektrickú Micru. Japonský výrobca sa pritom netají tým, že ide o batériový hatchback postavený na Renaulte 5 E-Tech, čo dokazujú aj jeho proporcie. To ale nie je všetko.
Nissan včera oficiálne oznámil, že bude od roku 2026 vyrábať derivát Twinga, teda vlastnú verziu najlacnejšieho elektromobilu francúzskej značky, ktorý by sa mal s cenou dostať pod hranicu 20 tisíc eur. Meno nepoznáme, ale malý Nissan už nosil v Európe meno Pixo.
Z prvotných informácií je tiež zrejmé, že najmenší dostupný Nissan na baterky nebude len preznačkovaný Renault, ale mohlo by ísť o vozidlo s vlastným originálnym dizajnom. To je trochu v rozpore s prehlásením Francúzov, ktorí naopak tvrdia, že novinka bude mať až 80 percent komponentov zhodných s pripravovaným Twingom.
Len 16 alebo dokonca mesiacov?
Nech bude výsledok vyzerať akokoľvek, Nissan vďaka Renaultu a jeho prepracovanej/zjednodušenej platforme AmpR Small významne urýchli uvedenie vlastného auta na trh a ušetrí vďaka tomu nemalé prostriedky.
Francúzska automobilka hovorí, že divízia Ampere, respektíve práca jej zamestnancov skrátila dobu vývoja Twinga na 21 mesiacov a derivát Dacie vznikal dokonca len 16 mesiacov. Tým, že Nissan naskočil do tohto vláčika o niečo neskôr, je možné, že vďaka pokročilej fáze projektu bude rovnako rýchly ako Dacia, ak nie dokonca ešte o čosi rýchlejší.
Príbuzný Renaultu 5 a teda aj Micry
Veľmi málo zatiaľ vieme o technike malého elektromobilu, vo všeobecnosti je ale známe, že by mal s Renaultom 5 zdieľať až 40 percent komponentov. Aj preto sa predpokladá, že Twingo a spol. dostanú slabší elektromotor s výkonom 120 koní a batériu s kapacitou 40 kilowatthodín.
Malý Nissan by na tom mal byť podobne, aj keď sa v zákulisí hovorí o výmene spomínaného akumulátora NMC za články typu LFP, ktoré síce majú menšiu energetickú hustotu, ale sú o čosi lacnejšie.
zdroj: Autocar, Nissan, ilustrácia: Auto Motor und Sport, Patrick Lang