Správy ako táto treba brať mierne s rezervou. Nie že by nedochádzalo k postupnému zbližovaniu cien elektromobilov a hybridných áut so spaľovacími motormi, no je dobré sa na ne pozerať v trochu širšom kontexte a pátrať, ako k danej situácii dôjde. Rozhodne totiž nejde o voľnú ruku trhu. Na druhej strane faktom zostáva, že s pribúdajúcim množstvom a vývojom technológií sa ceny elektrických áut reálne znižujú na akceptovateľnejšie úrovne (klasický hybrid je v podstate technologicky náročnejší než plnohodnotný elektromobil). Spolu s rednúcou ponukou hybridov a masívne dotovaným nástupom elektrických áut dôjde podľa agentúry Bloomber New Energy Finance (BNEF) v roku 2027 k cenovému vyrovnaniu elektromobilov a hybridných áut. Neskôr budú elektrické autá dokonca cenovo výhodnejšie. Reč je o malých autách segmentu B. Ak sa pozrieme na vyššie segmenty C/D (vrátane SUV), tam dôjde k cenovému vyrovnaniu údajne už o rok skôr a pri ľahkých úžitkových dodávkach dokonca už v rou 2025. Porovnanie vývoja cien jednotlivých koncepcií pohonov si pri BNEF objednala spoločnosť Transport & Environment. Najväčším faktorom ovplyvňujúcim cenu elektrického auta je trakčná batéria a práve jej cena by mala do roku 2030 klesnúť o 58 % (pri porovnateľných výkonoch). Ako presne agentúra BNEF k číslam došla, nie je známe. Uvidíme, každopádne v roku 2025 budeme vedieť, ako veľmi sa trafili do reality. V roku 2035 by sme sa údajne dokonca mali dočkať doby, keď budú 100 % predajov tvoriť len elektrické autá. „Do šiestich rokov budú elektrické autá realitou pre všetkých kupujúcich a budú lepšou alternatívou rovnako pre muža s dodávkou v Berlíne, ako aj pre rodinu žijúcu na rumunskom vidieku,“ hovorí prehnane optimisticky Julia Poliscanova zo spoločnosti Transport & Environment.
Rok 2027 má byť vraj zlomový. Po tomto dátume budú elektrické autá údajne lacnejšie, než hybridy so spaľovacími motormi.
Vnímaj s porozumením
Otázkou zostáva, s akými cenami šli autá so spaľovacími motormi do porovnávania. Nie je žiadnym tajomstvom, že dnes sú ceny áut so spaľovacími motormi umelo zvyšované legislatívnymi reštrikciami a nezodpovedajú výrobným nákladom. Tento fakt sa navyše s príchodom novej emisnej normy v roku 2025 ešte zintenzívni a výrazne postihne akékoľvek autá vybavené spaľovacími motormi (vrátane plug in hybridov). Na vyrovnanie cien umelo zvýhodňovaných elektrických a umelo znevýhodňovaných hybridných áut sa preto treba pozerať v trochu širšom kontexte. Faktom je, že ich predajné ceny systém skrátka zjednotí, prípadne ďalšími legislatívnymi zásahmi misku váh preklopí na stranu elektrických áut. Na druhej strane treba pripomenúť, že bez zásahov by to samozrejme nešlo a elektrické autá by sa bez dotovania do praxe pretlačiť nepodarilo. V budúcnosti sa však dotovanie elektrických áut skončí a nastúpi realita. Stále sa totiž len málo komunikuje o prognózach cien elektrickej energie. Kým totiž elektrické autá zlacnejú, o elektrickej energii bude platiť presný opak. Otázkou zostáva, koľko z tohto úsilia smeruje k ochrane prírody a koľko k naplneniu vreciek záujmových skupín, ktoré nemajú s ochranou prírody reálne nič spoločné.
zdroj: Clean Technica